Sömnbrist
Som nattarbetare har jag det otroligt bra. Jag har det lätt att komma igång med nätterna och väl inne i jobbet efter ett par nätter har jag lycktas vända dygnet helt. Det fina är att jag har lika lätt att vända dygnet tillbaka. Att stå upp tidigt efter avslutad natt och sedan vara riktigt trött till kvällen brukar gott och väl räcka för att jag redan dag två ska vara tillbaka i normal rytm.
Denna gång blev det dock inte så. Någon gång ibland kommer det en störning och så krånglar det såsom inatt. Jag sov någon timme på sjukhuset igår efter natten, eftersom jag skulle upp tidigt för att gå på datautbildning. Sivan åkte själv hem på morgonen och när hon vaknade på eftermiddagen mötte hon mig och så gjorde vi byn. Kvällen avslutades på "vår gamla" indiska restaurang, som idag tycks gå bra eftersom det var en hel del folk där.
Sivan lämnades av på sjukhushet vid 18-tiden och jag for hem. Efter en del plock hade den värsta tröttheten försvunnit, men väl i säng klockan 22 somnade jag ovaggad, jättetungt. Klockan 2 var jag vaken. Helt klarvaken och kroppen var redo att sätta fart. Katterna var detsamma.
Efter en timmes vridande och vändande beslutade jag mig för att stå opp.Jag börjar packa och tömma så försöker jag lägga mig ovanpå någon timme innan Sivan hämtas och färden sätts hemåt. Vi får besök av dotter och svägerson över helgen. Vi ska fira första advent i Västervik.....
Denna gång blev det dock inte så. Någon gång ibland kommer det en störning och så krånglar det såsom inatt. Jag sov någon timme på sjukhuset igår efter natten, eftersom jag skulle upp tidigt för att gå på datautbildning. Sivan åkte själv hem på morgonen och när hon vaknade på eftermiddagen mötte hon mig och så gjorde vi byn. Kvällen avslutades på "vår gamla" indiska restaurang, som idag tycks gå bra eftersom det var en hel del folk där.
Sivan lämnades av på sjukhushet vid 18-tiden och jag for hem. Efter en del plock hade den värsta tröttheten försvunnit, men väl i säng klockan 22 somnade jag ovaggad, jättetungt. Klockan 2 var jag vaken. Helt klarvaken och kroppen var redo att sätta fart. Katterna var detsamma.
Efter en timmes vridande och vändande beslutade jag mig för att stå opp.Jag börjar packa och tömma så försöker jag lägga mig ovanpå någon timme innan Sivan hämtas och färden sätts hemåt. Vi får besök av dotter och svägerson över helgen. Vi ska fira första advent i Västervik.....
Blött och minusgrader
Idag har det varit fint väder. Ända fram tills efter frukost vid halv fyra. Då kom den dagliga dimman smygande och för en stund sedan när jag var uppe på toaletten inser jag att det är tjock dimma även denna kväll, som alla andra kvällar jag åkt till jobbet.
Man pratade igår på tv om olyckor i Norge och att 50% är relaterade till för hög fart. Det undrar jag. För det ligger liksom i bilåkandets natur att man måste ha fart och går det tillräckligt sakta är det inte längre fråga om att köra bil. Man står parkerad. Vägen till jobbet har på fyra månader slitits ner så kraftigt att man nu överväger att försöka hindra vanlig trafik att åka där. Olycksrisken är så stor på vissa ställen att man måkat in väggrenen en halvmeter vilket i sin tur gör att bara personbilar får plats inom det sträckade området.
Kommer det en lastbil så måsta en av bilarna stoppa eller så får man chansa på att köra utanför strecken (vilket det flesta gör) med risk att ta vägen med sig ner ett par meter i ett stup. Fart; det handlar det inte om här utan vägen är helt enkelt inte i standard att den är brukbar som allmän väg. Den är i bredd som en asfalterad skogsväg.
Dimman i det sista har gjort att hastigheten långa bitar av resan går i 40 km i timmen. Höstmörker, våt vägbana med massor av håligheter, svaga eller raserade vägkanter , utebliven vägmarkering och dåliga reflexstolpar och alla norrmäns förtjusnig i extra starka dimmljus... allt detta gör att jag helst vill ta sikte i horisonten och så bara blunda tills mötet är förbi. Jag förstår gott och väl de norska lastbilschaufförerna som menar att de ofta kör med hjärtat i halsgropen. Dessutom när det som i kväll är jättehalt.
Bara två nätter kvar nu och sen åker vi hem på fredag morgon. Går allt som det ska stoppar vi i Jönköping och kikar på en SAAB 9-3 och en Volvo S60.
Björn Eidsvåg och Lisa Nilsson i Eg ser
Man pratade igår på tv om olyckor i Norge och att 50% är relaterade till för hög fart. Det undrar jag. För det ligger liksom i bilåkandets natur att man måste ha fart och går det tillräckligt sakta är det inte längre fråga om att köra bil. Man står parkerad. Vägen till jobbet har på fyra månader slitits ner så kraftigt att man nu överväger att försöka hindra vanlig trafik att åka där. Olycksrisken är så stor på vissa ställen att man måkat in väggrenen en halvmeter vilket i sin tur gör att bara personbilar får plats inom det sträckade området.
Kommer det en lastbil så måsta en av bilarna stoppa eller så får man chansa på att köra utanför strecken (vilket det flesta gör) med risk att ta vägen med sig ner ett par meter i ett stup. Fart; det handlar det inte om här utan vägen är helt enkelt inte i standard att den är brukbar som allmän väg. Den är i bredd som en asfalterad skogsväg.
Dimman i det sista har gjort att hastigheten långa bitar av resan går i 40 km i timmen. Höstmörker, våt vägbana med massor av håligheter, svaga eller raserade vägkanter , utebliven vägmarkering och dåliga reflexstolpar och alla norrmäns förtjusnig i extra starka dimmljus... allt detta gör att jag helst vill ta sikte i horisonten och så bara blunda tills mötet är förbi. Jag förstår gott och väl de norska lastbilschaufförerna som menar att de ofta kör med hjärtat i halsgropen. Dessutom när det som i kväll är jättehalt.
Bara två nätter kvar nu och sen åker vi hem på fredag morgon. Går allt som det ska stoppar vi i Jönköping och kikar på en SAAB 9-3 och en Volvo S60.
Björn Eidsvåg och Lisa Nilsson i Eg ser
Och ute faller regnet.......
Kanske blir man känsligare med åren, men detta året är november det nederbördskraftigaste jag kan minnas. Såklart har det regnat mer något år, men detta tycker jag börjag bli för mycket.
Under natten svängde det från minus till någon grad plus och uppåt fjällvärlden blev det såklart fruktanskvärt halt. Den här natten gav inte trafikolyckor, men väl ett par halkolyckor. Vi fick också in säsongens första skidolycka. Anläggningarna är i stort sett i full drift och turistfströmmen har börjat.
När jag ändå är inne på jobbet kan jag avslöja att vi var på kurs i veckan. Där fick vi veta vilka djur vi var på jobbet. Både när det var stilla, men även när det blåste på ett eller annat sätt. Vi fick också besök av en föreläsare som skulle motivera oss. Motivationskurs!!!!
Vad är det då med det undrar läsaren av bloggen? Jo, är det en sak jag lärt mig är det att när arbetsgivaren kommer skakar fram pengar till en motivationsföreläsare som kostar skjortan, då vet man att det stundar dåliga tider. Man vet inte helt vad, men eftersom "vårt" sjukhus slagits ihop med tre andra och varav två är betydligt större så anar i alla fall jag att vårt sjukhus inte kommer växa framöver. Nej, men pratar om besparingar och effektivisering av kliniker och det kan nog det mest korkade stolskott lista ut vad det innebär.
När man sedan så slantar upp tiotusentals kronor så har jag en aning. Jag tror det finns anledning att återkomma till ämnet då vi får framtiden presenterad under nästa år.
Tänkte bara helt kort nämna ett framtida ämne till bloggtema. Kungahuset och framför allt vår tyska drottning. Jag säger tyska, för efter snart 40 år i detta land pratar hon fortfarande svenska som en invandrad flykting på fjärde året i landet. Jag såg en bild på henne och vad temat på den bloggen blir, det kan säkert många gissa. Ledtrådar är botox och skalpell och språkundervisning för invandrare.........
Under natten svängde det från minus till någon grad plus och uppåt fjällvärlden blev det såklart fruktanskvärt halt. Den här natten gav inte trafikolyckor, men väl ett par halkolyckor. Vi fick också in säsongens första skidolycka. Anläggningarna är i stort sett i full drift och turistfströmmen har börjat.
När jag ändå är inne på jobbet kan jag avslöja att vi var på kurs i veckan. Där fick vi veta vilka djur vi var på jobbet. Både när det var stilla, men även när det blåste på ett eller annat sätt. Vi fick också besök av en föreläsare som skulle motivera oss. Motivationskurs!!!!
Vad är det då med det undrar läsaren av bloggen? Jo, är det en sak jag lärt mig är det att när arbetsgivaren kommer skakar fram pengar till en motivationsföreläsare som kostar skjortan, då vet man att det stundar dåliga tider. Man vet inte helt vad, men eftersom "vårt" sjukhus slagits ihop med tre andra och varav två är betydligt större så anar i alla fall jag att vårt sjukhus inte kommer växa framöver. Nej, men pratar om besparingar och effektivisering av kliniker och det kan nog det mest korkade stolskott lista ut vad det innebär.
När man sedan så slantar upp tiotusentals kronor så har jag en aning. Jag tror det finns anledning att återkomma till ämnet då vi får framtiden presenterad under nästa år.
Tänkte bara helt kort nämna ett framtida ämne till bloggtema. Kungahuset och framför allt vår tyska drottning. Jag säger tyska, för efter snart 40 år i detta land pratar hon fortfarande svenska som en invandrad flykting på fjärde året i landet. Jag såg en bild på henne och vad temat på den bloggen blir, det kan säkert många gissa. Ledtrådar är botox och skalpell och språkundervisning för invandrare.........
Mo(ro)tivator
Lördag kväll
Idag lyckades jag sova fram till klockan halv två. Då vaknade jag av att något skedde ovanför mig. Eftersom jag nu levt med Sivan rätt så länge förvånas jag sällan av hennes upptåg. Nu väckte hon mig genom att stå och fotografera med blixt ovan mitt huvud. Det var mig och lilla kattafröken hon tyckte skulle förevigas.
Jag tror att Minoe har sovit bakom min rygg hela dagen. Hon ligger helt stilla och bara någon gång ibland hör man henne dra en djup suck. Likaså när jag rör på mig sträcker hon ut ena tassen och petar på halsen eller i ansiktet mitt. Lite som en påminnelse att hon ligger där och att jag ska vara försiktig.
Sivan arbetar i kväll och då passar jag på att dammsuga, åka och handla och eftersom solen skiner idag, tvätta bilen. Det var flera veckor sedan nu och var välbehövligt. Nu är det bara insidan som skulle ha en omgång, men det får bli när vi kommer hemom dryga veckan.
Då hoppas vi kunna köpa bil. Det ligger ett par intressanta av var modell ute nu och vi håller tummarna för att någon är kvar så vi hinner åka och titta.....
Arkivbild från förra besöket. Nu är det barmark
Jag tror att Minoe har sovit bakom min rygg hela dagen. Hon ligger helt stilla och bara någon gång ibland hör man henne dra en djup suck. Likaså när jag rör på mig sträcker hon ut ena tassen och petar på halsen eller i ansiktet mitt. Lite som en påminnelse att hon ligger där och att jag ska vara försiktig.
Sivan arbetar i kväll och då passar jag på att dammsuga, åka och handla och eftersom solen skiner idag, tvätta bilen. Det var flera veckor sedan nu och var välbehövligt. Nu är det bara insidan som skulle ha en omgång, men det får bli när vi kommer hemom dryga veckan.
Då hoppas vi kunna köpa bil. Det ligger ett par intressanta av var modell ute nu och vi håller tummarna för att någon är kvar så vi hinner åka och titta.....
Arkivbild från förra besöket. Nu är det barmark
Med en massa saker i huvudet
När man som vi har dryga 65 mil till jobbet så blir det en del både prat och plats för egna tankar. En sak som jag nu gått och tänkt på i ett par dagar är elen och elpriset. Idën är inte ny och säkert har alla tänkt den, men jag introducerar den som ny och som min egen igen så får vi se.
Vi fick nämligen vår VA-räkning för ett par dagar sedan. Den var på 2000 kr vilket inte alls är dyrt om man ser till att det är vatten. el och sopor på en och samma räkning. Vad som däremot retar mig är att det är helt omöjligt att spara pengar i någon större utsträckning genom att hålla igen med något av dessa saker.
Här i Norge pratar man nu om att vi i miljöns namn måste spara på el. Man säger att elpriset måste fördubblas för att man ska nå resultat.
Fint tycker jag.
Men om det nu ska ha något effekt hos folk så sänk de fasta avgifterna till ett minimum. D.v.s ett par hundra i året och lägg sedan de pengarna på förbruket. Det innebär att vi som konsumenter för första gången verkligen ska kunna påverka kostnaden och bidra till en sänkt förbrukning vilket miljön skulle tjäna på.
Nej i stället väljer man att lägga skulden på oss konsumenter. Elbolagen ska fortsatt kunna plocka ut sin mångmilionvinster på eltaxor och fasta avgifter medan vi sitter utan egentligt valmäligheter. Det enda vi kan göra är att byta bolag, vilket jag personligen ser som löjligt att regelbundet behöva göra för att påverka mina villkor.
Sen är det väl inte bara elen som borde revolutioneras. Nej, Telia (eller vilket annat bolag som helst) tar ut många gånger mer på fasta avgifter än de gör i förbruk. Hos elbolaget Vattenfall var vinsten de första 9 månaderna i år 600 millioner. Då har man tappat 75% av vinsten man hade året innan. Detta är efter skatt (en helt obegriplig summa som blir ännu sjukare när man ser att de tjänade 75 % mer året innan).Ringeriks-kraft som bolaget heter här i Norge tog det första halvåret ut 23, i milioner i vinst.
Det är som sagt dags för revolution.
Vi fick nämligen vår VA-räkning för ett par dagar sedan. Den var på 2000 kr vilket inte alls är dyrt om man ser till att det är vatten. el och sopor på en och samma räkning. Vad som däremot retar mig är att det är helt omöjligt att spara pengar i någon större utsträckning genom att hålla igen med något av dessa saker.
Här i Norge pratar man nu om att vi i miljöns namn måste spara på el. Man säger att elpriset måste fördubblas för att man ska nå resultat.
Fint tycker jag.
Men om det nu ska ha något effekt hos folk så sänk de fasta avgifterna till ett minimum. D.v.s ett par hundra i året och lägg sedan de pengarna på förbruket. Det innebär att vi som konsumenter för första gången verkligen ska kunna påverka kostnaden och bidra till en sänkt förbrukning vilket miljön skulle tjäna på.
Nej i stället väljer man att lägga skulden på oss konsumenter. Elbolagen ska fortsatt kunna plocka ut sin mångmilionvinster på eltaxor och fasta avgifter medan vi sitter utan egentligt valmäligheter. Det enda vi kan göra är att byta bolag, vilket jag personligen ser som löjligt att regelbundet behöva göra för att påverka mina villkor.
Sen är det väl inte bara elen som borde revolutioneras. Nej, Telia (eller vilket annat bolag som helst) tar ut många gånger mer på fasta avgifter än de gör i förbruk. Hos elbolaget Vattenfall var vinsten de första 9 månaderna i år 600 millioner. Då har man tappat 75% av vinsten man hade året innan. Detta är efter skatt (en helt obegriplig summa som blir ännu sjukare när man ser att de tjänade 75 % mer året innan).Ringeriks-kraft som bolaget heter här i Norge tog det första halvåret ut 23, i milioner i vinst.
Det är som sagt dags för revolution.
Med fett i rören
I Kalmar har man sedan en tid uppmanat folk att inte slå ut fett i vasken. Man menar att fett stoppar upp, lägger sig på insidan av alla rör och till slut ser det ut som på insidan av oss människor. På samma sätt går det att rensa upp här med, men kostnaden är ganska hög. Varje år lägger Kalmar minst en halv million på att rensa just denna typ av rör och trots vad än Sune tror (klicka här och kika längre ner under artiken så ser du kommentarer) så är det ju vi kommuninvånare som alltid får betala notan.
För en sak som vi ska veta. det är att om kommunens rör slammar igen av fett, då står inte våra rör blanka och fina. Det är det idiotiskt att tro. Nej de måste också rensas så småningom och den kostnaden delar vi inte på i hela kommunen utan den står jag själv för.
Klickar du här kommer du till en sida där Husvillaguiden visar hur man bäst sköter sina avlopp. Kaustiksoda eller propplösare ska inte användas i plaströr, något som jag gjort i många år. Här i länet pratar man främst om frityrolja som ska slås på flaska och slängas i soporna eller stekpannor där man rekommenderar att torka ur fettet med papper som sedan slängs i soporna (går sedan i fjärrvermeverkets anläggning).
För en sak som vi ska veta. det är att om kommunens rör slammar igen av fett, då står inte våra rör blanka och fina. Det är det idiotiskt att tro. Nej de måste också rensas så småningom och den kostnaden delar vi inte på i hela kommunen utan den står jag själv för.
Klickar du här kommer du till en sida där Husvillaguiden visar hur man bäst sköter sina avlopp. Kaustiksoda eller propplösare ska inte användas i plaströr, något som jag gjort i många år. Här i länet pratar man främst om frityrolja som ska slås på flaska och slängas i soporna eller stekpannor där man rekommenderar att torka ur fettet med papper som sedan slängs i soporna (går sedan i fjärrvermeverkets anläggning).
Golf, matlagning och ännu mera regn
Så har snart två veckor gått och det är dags att åka och jobba. Helgen har därför bestått av matlagning och denna gång står det nötgryta med tomat, lök och paprika på menyn. Det blir också lasagne, fläskpannkaka och Biff Stroganoff. Därtill brukar vi köpa kyckling en dag och så äter vi norsk pizza ute vid något tillfälle. Då är maten klar för en vecka.
Denna vecka har vi nog varit på golfbanan varje dag, förutom i går då vi var på stan och handlade. Det har fortsatt regna och det är nu så vattensjukt ute att dagens runda avslutades efter 4:de hålet för min del. Bollen lyfte aldrig riktigt och när man gick så skvätte vattnet runt benen. En riktig novembermånad med andra ord.
På bilfronten inget nytt. I förrgår försvann tre intressanta bilar på bara ett kort ögonblick och nu står det lite stilla. Det finns ett par halvintressanta objekt, men det är inget som intresserar så att vi bestämt oss för att åka och titta. Vi får se vad som händer i morgon.
Denna gång åker vi tisdag under dagen. Sivan börjar jobba på onsdag men då har vi gott om tid att värma opp, packa ur och kan sova gott på natten. Mindre stress och det är säkert skönt att åka på dagtid när det är ljust. Vi måste bara komma ihåg att det är full vinter i Norge och att vi därför måste skifta till dubbdäcken i morgon.
Denna vecka har vi nog varit på golfbanan varje dag, förutom i går då vi var på stan och handlade. Det har fortsatt regna och det är nu så vattensjukt ute att dagens runda avslutades efter 4:de hålet för min del. Bollen lyfte aldrig riktigt och när man gick så skvätte vattnet runt benen. En riktig novembermånad med andra ord.
På bilfronten inget nytt. I förrgår försvann tre intressanta bilar på bara ett kort ögonblick och nu står det lite stilla. Det finns ett par halvintressanta objekt, men det är inget som intresserar så att vi bestämt oss för att åka och titta. Vi får se vad som händer i morgon.
Denna gång åker vi tisdag under dagen. Sivan börjar jobba på onsdag men då har vi gott om tid att värma opp, packa ur och kan sova gott på natten. Mindre stress och det är säkert skönt att åka på dagtid när det är ljust. Vi måste bara komma ihåg att det är full vinter i Norge och att vi därför måste skifta till dubbdäcken i morgon.
Skumma affärer
Sedan ett antal veckor tillbaka letar vi efter ny bil och sedan fjorton dagar har vi letat väldigt intensivt. Som jag tidigare berättat så är det främts Golf, Volvo och då S60 eller möjligen en V70 om vi finner en som inte gått allför långt. De sista dygnet har jag även tittat på "nya" SAAB 9-3.
Det finns en del bilar även om just Volvo S60 försvinner som smör i solen. I alla fall de bilar som vi har funnit intressanta. Det beror väl på att vi inte är ovanliga utan att många andra också finner de som goda köp. Juste nu kollar vi av datorn ett par gånger i timmen när vi är hemma och Blocket ligger hela tiden uppe så vi bara kan uppdatera.
Man lär sig en del på Blocket. Både genom att köpa och sälja. När man ska sälja kommer man snabbt på att det finns gott om folk som vill köpa. Ingen av dom vill dock betala. Flera av dom har heller inga pengar och dom allra flesta tycks tro att man är en idiot. Det finns hur många svartjoxare som helst som ringer och ger skambud på halva priset för att sedan tjäna ett par tusen till kvällen. Det finns ett antal som vill byta saker och det är nog inte alltid de sakerna kan omsättas i rena pengar eller så törs man gissa att de inte är ärligt köpta.
När man sedan ska köpa visar det sig att det i stort sett är detsamma. Nästan alla de bilar vi endera ringt, mailat på eller kollat upp via bilregistret har det varit ett eller annat med. Det kan vara att man uppger fel årsmodell, antal ägare eller vad det är för motor. Det kan vara oklara ägarförhållanden och verkstäder med service som bara är en oläslig kråka i boken. Den senaste vi fann var en Volvo som var av 2001 modell och hade gått dryga 8000 mil. Efter en del mailande fick vi tillslut bilnummer och då framkommer det som först att bilen aldrig rullat i Sverige. Den var importerad och tidigare ägarförhållanden var väldigt oklara. I just detta fall var det dessutom så att sommardäcken hade "stulits" och det fanns därför bara vintertdäck på plåtfärg.
Detta fusk med import är inte helt ovanligt. Man förtiger att den är importerad och så kräver man exakt samma pris, eller mer, som om den varit svensk.
Nu vet jag inte om det är extremt med just S60 eller hur det är. Jag gissar att sportiga och moderna bilar i klassen under 100 000 kronor drar till sig lurendrejare eller till och med rena svindlare just för att det finns snabba pengar att tjäna. De Saabar och Golfar vi tittat på verkar inte vara lika mycket krångel med även om någon låtit antyda att det fuskas en del med kilometrarna. Likaså alla dessa fulla serviceböcker kanske man ska ta med en nypa salt.
Just nu har vi ett par intressanta bilar på gång, men vi fortsätter att leta.
Det finns en del bilar även om just Volvo S60 försvinner som smör i solen. I alla fall de bilar som vi har funnit intressanta. Det beror väl på att vi inte är ovanliga utan att många andra också finner de som goda köp. Juste nu kollar vi av datorn ett par gånger i timmen när vi är hemma och Blocket ligger hela tiden uppe så vi bara kan uppdatera.
Man lär sig en del på Blocket. Både genom att köpa och sälja. När man ska sälja kommer man snabbt på att det finns gott om folk som vill köpa. Ingen av dom vill dock betala. Flera av dom har heller inga pengar och dom allra flesta tycks tro att man är en idiot. Det finns hur många svartjoxare som helst som ringer och ger skambud på halva priset för att sedan tjäna ett par tusen till kvällen. Det finns ett antal som vill byta saker och det är nog inte alltid de sakerna kan omsättas i rena pengar eller så törs man gissa att de inte är ärligt köpta.
När man sedan ska köpa visar det sig att det i stort sett är detsamma. Nästan alla de bilar vi endera ringt, mailat på eller kollat upp via bilregistret har det varit ett eller annat med. Det kan vara att man uppger fel årsmodell, antal ägare eller vad det är för motor. Det kan vara oklara ägarförhållanden och verkstäder med service som bara är en oläslig kråka i boken. Den senaste vi fann var en Volvo som var av 2001 modell och hade gått dryga 8000 mil. Efter en del mailande fick vi tillslut bilnummer och då framkommer det som först att bilen aldrig rullat i Sverige. Den var importerad och tidigare ägarförhållanden var väldigt oklara. I just detta fall var det dessutom så att sommardäcken hade "stulits" och det fanns därför bara vintertdäck på plåtfärg.
Detta fusk med import är inte helt ovanligt. Man förtiger att den är importerad och så kräver man exakt samma pris, eller mer, som om den varit svensk.
Nu vet jag inte om det är extremt med just S60 eller hur det är. Jag gissar att sportiga och moderna bilar i klassen under 100 000 kronor drar till sig lurendrejare eller till och med rena svindlare just för att det finns snabba pengar att tjäna. De Saabar och Golfar vi tittat på verkar inte vara lika mycket krångel med även om någon låtit antyda att det fuskas en del med kilometrarna. Likaså alla dessa fulla serviceböcker kanske man ska ta med en nypa salt.
Just nu har vi ett par intressanta bilar på gång, men vi fortsätter att leta.
Födelsedagskalas
Igår regnade det mest hela dagen. Det ena vi gjorde var att vi gick upp till ICA för att handla. Det är en promenad på dryga 35 minuter i var riktning, så vi var riktigt våta när vi kom hem. Vi bestämde att strunta i löven som skulle krattas och i stället ta en totalstädning av huset. Sagt och gjort. Sivan plockade, jag våtdammade. Hon dammsög och jag torkade golven. Det tog oss ett par timmar!
Mitt i allt kom Sivan på vad vi glömt. Desmos födelsedag!
Alla vet säkert om det men jag förklarar eftersom jag har en del nytillkomna läsare. Desmo är vårt yngsta hemmavarande barn (mest Sivs såklart) och är en viltfärgad, kastrerad Abessinierkatt. Han hade sin födelsedag igår och det var nu tre pår sedan hans norska mamma klämde ut honom.
Det är svårt att tro att han bara är tre år då det känns som om han alltid har varit med oss. Hemma, eller i Norge eller ute på resa, Desmo är nästan alltid med. Det har naturligtvis präglat honom och gjort honom till den tuffa och nyfikna katt han idag är.
Det blev ingen tårta för honom. Han är ju lite för glad i mat och skulle bli alltför tjock. Nej, i stället fick han lite blötfoder av Sivan och lite extra kos. Det fick räcka för en liten katt som fyller tre år.
Nu packar vi golfbagar och sticker ut en tur eftersom det är både uppehåll och torrt.
Vilar ut i solen
Slappandes på soffan
Spanar på fåglar genom fönstret
Övervakar popcornsmaskinen
Mitt i allt kom Sivan på vad vi glömt. Desmos födelsedag!
Alla vet säkert om det men jag förklarar eftersom jag har en del nytillkomna läsare. Desmo är vårt yngsta hemmavarande barn (mest Sivs såklart) och är en viltfärgad, kastrerad Abessinierkatt. Han hade sin födelsedag igår och det var nu tre pår sedan hans norska mamma klämde ut honom.
Det är svårt att tro att han bara är tre år då det känns som om han alltid har varit med oss. Hemma, eller i Norge eller ute på resa, Desmo är nästan alltid med. Det har naturligtvis präglat honom och gjort honom till den tuffa och nyfikna katt han idag är.
Det blev ingen tårta för honom. Han är ju lite för glad i mat och skulle bli alltför tjock. Nej, i stället fick han lite blötfoder av Sivan och lite extra kos. Det fick räcka för en liten katt som fyller tre år.
Nu packar vi golfbagar och sticker ut en tur eftersom det är både uppehåll och torrt.
Vilar ut i solen
Slappandes på soffan
Spanar på fåglar genom fönstret
Övervakar popcornsmaskinen
Skridskosektionen i Friluftsfrämjandet Västervik
I går kväll var det äntligen dags. Det var långfärdsskridskosektionen som hade upptaktsmöte. Ett tjugotal medlemar (och förhoppningsvis blivande) hade samlats för att prata ihop sig inför säsongsstart. Några nya var närvarande, vilket alltid är kul då det lätt blir samma mäniskor som gör samma saker hela tiden. Det bestämdes att premiären skulle förläggas till Gamlebys bandybana idag och för vår del kom avhoppet tidigt i morse. Regnet öste ner och med det sjönk all den inspirationen vi fann igår, ner till ett minimum idag. Vi tar chansen på att det blir på måndag morgon i stället.
En tur från i vintras på Hjorten
Annars passade jag på att åka till glasmästaren igår. Det blev ett litet stenskott på den nya framrutan på vår första norgestur efter att densamma ruta blev utbytt. Det var bara en liten prick, men hellre byta på en gång än vänta på att det blev en hel spricka. Med IF försäkring som jag bytt till blev kostnaden för oss 100 kronor. Överkomligt tyckte vi.
Tejpat stenskott på framrutan
Det blev också en tur på golfbanann igår. Det var första gången på fjorton dagar och det märktes. Det släppte dock ganska snabbt och jag spelade på säkerhet, något som jag kanske borde göra oftare då jag gick runt på ny rekordpoäng. Banorna var förvånansvärt torra trots allt regn den senaste tiden och det var massor av folk ute.
Nu ska vi regnklä oss för att gå till affären och handla lite smått.
Vi hörs!
En tur från i vintras på Hjorten
Annars passade jag på att åka till glasmästaren igår. Det blev ett litet stenskott på den nya framrutan på vår första norgestur efter att densamma ruta blev utbytt. Det var bara en liten prick, men hellre byta på en gång än vänta på att det blev en hel spricka. Med IF försäkring som jag bytt till blev kostnaden för oss 100 kronor. Överkomligt tyckte vi.
Tejpat stenskott på framrutan
Det blev också en tur på golfbanann igår. Det var första gången på fjorton dagar och det märktes. Det släppte dock ganska snabbt och jag spelade på säkerhet, något som jag kanske borde göra oftare då jag gick runt på ny rekordpoäng. Banorna var förvånansvärt torra trots allt regn den senaste tiden och det var massor av folk ute.
Nu ska vi regnklä oss för att gå till affären och handla lite smått.
Vi hörs!
Fars dag idag
Detta firas med gråväder och lite trädgårdsarbete. Kanske blir det en golftur om det torkar upp något.
Det händer inte mycket annars. Det blir lite lågaktivitet när vädret är så blött. Fast jag menar inte att klaga för jag har hellre detta grå, lite sura än vad jag har kylan och snön som är i Norge. Den räcker att träffa i arbetsperioden.
Jag tänkte på en sak. Det var sidan jag lad upp igår med båtarna. Den kan med fördel öppnas i eget fönster då man får alla funktioner. Det kan du göra genom att klicka här.
HerrE på hål åtta på Lysingsbadets golfbana
Det händer inte mycket annars. Det blir lite lågaktivitet när vädret är så blött. Fast jag menar inte att klaga för jag har hellre detta grå, lite sura än vad jag har kylan och snön som är i Norge. Den räcker att träffa i arbetsperioden.
Jag tänkte på en sak. Det var sidan jag lad upp igår med båtarna. Den kan med fördel öppnas i eget fönster då man får alla funktioner. Det kan du göra genom att klicka här.
HerrE på hål åtta på Lysingsbadets golfbana
På böljan den blå
Sivan och jag planerar en liten tur. Det är Ålands hav igen och denna gång med det lilla, lilla fartyget Birger Jarl.
Anledningen till just detta är flera. Den första är att Birger Jarl tydligen är utdömd och inom en snar framtid kommer försvinna som passagerarfartyg på Ålands hav. Mer om detta på deras hemsida som du finner här.
Ett annat skäl är att båten är så vacker. Inte en massa krimskrams utan riktigt ädelträ och mässing. Att vara byggd på femtiotalet säger en del om kvalitéten. Ytterligare ett skäl till båten är att det just inte kostar någonting. Nyligen såldes resor ut för 25 kronor med maten inräknad. Det innebär att vi kan bo i den allra lyxigaste sviten för samma pris som en vanlig hytt kostar på Viking eller Silja.
Det sista skälet är kanske det roligaste. För eftersom båten är så otroligt liten gungar den även i den minsta sjö. Ofta måste tydligen passagerarna bli kvar i hytterna eftersom det är så mycket liv i båten och det ska bli spännande att uppleva. Sivan blev förr väldigt sjösjuk, men har de sista gångerna klarat sig tack vare åksjuketabletter. Vi hoppas hon gör det även denna gång. Annars får vi bli i hytten och titta på film....
UPDATE: Jag insåg just att jag glömt en sak. För nog är det så att den viktigaste anledningen till att åka på båttur såklart är att det är kul och uppiggande att bryta vardagen med en resa.
Appropå det så lägger jag upp kartan från marinetraffic.com. Här kan man surfa runt alla kontinenter och kika på vilka fartyg som befinner sig var. Färgmarkeringarna visar vilken typ av fartyg det rör sig om och lägger du muspekaren över får man fram vilket fartyg det är och dess hastighet. Det går att zooma in och ut och med ett enkelklick på respektive fartyg öppnas ytterligare ett litet fönster med info. Där går det också att få fram foton på många av båtarna.
Notera att genom att bara hålla musknappen nedtrykt kan du dra och flytta dig runt på kartan.
Här finner du den stora versionen; www.marinetraffic.com
Anledningen till just detta är flera. Den första är att Birger Jarl tydligen är utdömd och inom en snar framtid kommer försvinna som passagerarfartyg på Ålands hav. Mer om detta på deras hemsida som du finner här.
Ett annat skäl är att båten är så vacker. Inte en massa krimskrams utan riktigt ädelträ och mässing. Att vara byggd på femtiotalet säger en del om kvalitéten. Ytterligare ett skäl till båten är att det just inte kostar någonting. Nyligen såldes resor ut för 25 kronor med maten inräknad. Det innebär att vi kan bo i den allra lyxigaste sviten för samma pris som en vanlig hytt kostar på Viking eller Silja.
Det sista skälet är kanske det roligaste. För eftersom båten är så otroligt liten gungar den även i den minsta sjö. Ofta måste tydligen passagerarna bli kvar i hytterna eftersom det är så mycket liv i båten och det ska bli spännande att uppleva. Sivan blev förr väldigt sjösjuk, men har de sista gångerna klarat sig tack vare åksjuketabletter. Vi hoppas hon gör det även denna gång. Annars får vi bli i hytten och titta på film....
UPDATE: Jag insåg just att jag glömt en sak. För nog är det så att den viktigaste anledningen till att åka på båttur såklart är att det är kul och uppiggande att bryta vardagen med en resa.
Appropå det så lägger jag upp kartan från marinetraffic.com. Här kan man surfa runt alla kontinenter och kika på vilka fartyg som befinner sig var. Färgmarkeringarna visar vilken typ av fartyg det rör sig om och lägger du muspekaren över får man fram vilket fartyg det är och dess hastighet. Det går att zooma in och ut och med ett enkelklick på respektive fartyg öppnas ytterligare ett litet fönster med info. Där går det också att få fram foton på många av båtarna.
Notera att genom att bara hålla musknappen nedtrykt kan du dra och flytta dig runt på kartan.
Här finner du den stora versionen; www.marinetraffic.com
Den gamla bilen
Nu har den gjort sitt. Sivans gamla Saab alltså. Trotjänaren från första halvan av 90-talet har gått till slakt. Redan förra sommaren var den påväg då det var diverse småfel på den. Men då det inte blev så jättedyrt bestämde Sivan att den skulle få chansen ett tag till. I alla fall fram till nästa grej dök upp.
Det gjorde det för ett par veckor sedan. Främre delen på avgasröret gick sönder och efter kontroll visade det sig att det med grejor skulle kosta ca 1000 NOK att laga. Vi hann bara sätta oss ner och fundera samt att börja kika på vad en "ny" bil skulle kosta oss så löste allt sig självt såsom saker ofta gör.
En eftermiddag när jag låg och sov väcktes jag av telefonen. Det var Sivan som ringde och bad mig komma och möta henne med bilen. Hon befann sig gåendes på vägen ett par km bort och tyckte det var lite läskigt eftersom skymningen höll på att falla och bilarna som körde kom otroligt nära.
Det visade sig att kopplingen hade gått sönder på Saaben när hon skulle åka från jobbet och hon hade då i stället tagit bussen som gick till Jevnaker. Därifrån är det kanske fem km promenad till vår bostad.
Så här sitter vi nu. I en vecka har vi lusläst anonnser, mest på Blocket. Vad vi har kommit fram till är att vi ska ha en Golf eller en S60/V70. Jag är helt inne på Volvo, medan Sivan nog kan tänka sig en Golf om vi inte finner någon Volvo till rätt pris.
Det har nämligen visat sig att S60 är otroligt populär och vi har flera gånger varit med om att en anonns på privatmarknaden försvinner på ett par timmar och på bilfirma inom ett dygn. Det innebär att vi nu hela tiden kollar av datorn och räknar med att "slå till" omedelbart om det stora fyndet dyker upp. Men man ska nog ha tur för jag tror att "fynden" många gånger går till "bilsäljare" som köper och säljer över dagen och som kan tjäna 5-10 000 på en snabb, lyckad affär.
Den gamla Saaben efter en riktig storrengöring för något år sedan
Det gjorde det för ett par veckor sedan. Främre delen på avgasröret gick sönder och efter kontroll visade det sig att det med grejor skulle kosta ca 1000 NOK att laga. Vi hann bara sätta oss ner och fundera samt att börja kika på vad en "ny" bil skulle kosta oss så löste allt sig självt såsom saker ofta gör.
En eftermiddag när jag låg och sov väcktes jag av telefonen. Det var Sivan som ringde och bad mig komma och möta henne med bilen. Hon befann sig gåendes på vägen ett par km bort och tyckte det var lite läskigt eftersom skymningen höll på att falla och bilarna som körde kom otroligt nära.
Det visade sig att kopplingen hade gått sönder på Saaben när hon skulle åka från jobbet och hon hade då i stället tagit bussen som gick till Jevnaker. Därifrån är det kanske fem km promenad till vår bostad.
Så här sitter vi nu. I en vecka har vi lusläst anonnser, mest på Blocket. Vad vi har kommit fram till är att vi ska ha en Golf eller en S60/V70. Jag är helt inne på Volvo, medan Sivan nog kan tänka sig en Golf om vi inte finner någon Volvo till rätt pris.
Det har nämligen visat sig att S60 är otroligt populär och vi har flera gånger varit med om att en anonns på privatmarknaden försvinner på ett par timmar och på bilfirma inom ett dygn. Det innebär att vi nu hela tiden kollar av datorn och räknar med att "slå till" omedelbart om det stora fyndet dyker upp. Men man ska nog ha tur för jag tror att "fynden" många gånger går till "bilsäljare" som köper och säljer över dagen och som kan tjäna 5-10 000 på en snabb, lyckad affär.
Den gamla Saaben efter en riktig storrengöring för något år sedan
En rökare på toaletten
På campingen där vi bor finns det vad man kallar ett sanitäranlegg. Det innebär toalett och ett par duschar. På handikapptoaletten finns det både utrymme, handfat och dusch. Dessutom finns det ett litet förrum där det står ett par tvättmaskiner, en torktumlare och så finns det en diskbänk för vinterbruk.
Det finns såklart flera toaletter och duschar på sommartid, men den delen stängs av från och med oktober månads intåg.
Nu, då vi mitt i veckan bara är 4-5 personer på campingen räcker detta gott och väl till. Det är bara det att om två-tre av dessa personer är av baltiskt ursprung kan man utan att vara alltför fördomsfull ge sig på att dessa röker. Speviellt också om de är män.
Rökningen i sig är det inte så mycket att säga om. Det är deras liv som förkortas och det får de själva ta ansvar för. Problemet blir bara då de tar sina egna vanor med sig in i en ny miljö. För inte ens inbitna rökande norrmän brukar röka på toaletter och i duschar. Det tycks däremot dessa män göra. Kanske inte så de tänder på inne på dass (vem vet föresten?), men i alla fall har de lungorna fulla av rök då de går in.
Det sista blosset på många minuter och det gäller troligen att hålla på det så länge som möjligt. Dvs. luften stannar kvar i lungorna och röken med den, ända tills man måste andas ut. Det sker då inne på toa.
Röklukten ligger tyvärr morgon och kväll ganska tjock både på handikapptoalett och herrtoa. Tyvärr måste jag erkänna att jag alltför ofta känner mig ofräschare efter än innan morgonvask.
God morgon mina vänner. Idag åker vi sakta och försiktigt hem. Det ligger en dm snö ute och jag har vinterdäck
Det finns såklart flera toaletter och duschar på sommartid, men den delen stängs av från och med oktober månads intåg.
Nu, då vi mitt i veckan bara är 4-5 personer på campingen räcker detta gott och väl till. Det är bara det att om två-tre av dessa personer är av baltiskt ursprung kan man utan att vara alltför fördomsfull ge sig på att dessa röker. Speviellt också om de är män.
Rökningen i sig är det inte så mycket att säga om. Det är deras liv som förkortas och det får de själva ta ansvar för. Problemet blir bara då de tar sina egna vanor med sig in i en ny miljö. För inte ens inbitna rökande norrmän brukar röka på toaletter och i duschar. Det tycks däremot dessa män göra. Kanske inte så de tänder på inne på dass (vem vet föresten?), men i alla fall har de lungorna fulla av rök då de går in.
Det sista blosset på många minuter och det gäller troligen att hålla på det så länge som möjligt. Dvs. luften stannar kvar i lungorna och röken med den, ända tills man måste andas ut. Det sker då inne på toa.
Röklukten ligger tyvärr morgon och kväll ganska tjock både på handikapptoalett och herrtoa. Tyvärr måste jag erkänna att jag alltför ofta känner mig ofräschare efter än innan morgonvask.
God morgon mina vänner. Idag åker vi sakta och försiktigt hem. Det ligger en dm snö ute och jag har vinterdäck
Svininfluensa (suck)
Så har den totala hysterin drabbat Norge när det gäller svininfluensa. Myndigheterna har fått betydligt mer kritik här än vad de fått i Sverige. Det beror på att man har haft svårigheter att få ut influensavaccinet och dessutom svårt att komma igång med vaccinerna. Det beroende på att bara legevakter och fastläkare fått det utdelat.
Nu verkar myndigheterna (regerigen) ha fått panik och väljer att släppa vaccin (Tamiflu) fritt. Det ska säljas receprfritt på apoteken och det ska räcka med att apotekare (farmacepht) anser att du behöver det.
Märkligt eftersom apotekspersonal har en fin utbildning på läkemedlen och dess verkningar (biverkningar) men tämligen lite sjukdomslära.
Inte nog med att de ska ställa diagnos. Helseministern menade igår på tv att du bör undvika att gå till apoteket själv om du känner dig det minsta dålig. I stället ska du sända en bekant, eller släkting. Det blir ju ännu bättre!
Tänk när apotekaren tillsammans med din släkting ska fylla i schemat för att du ska kunna ut Tamiflu!
Man rekommenderar dessutom folk att stanna hemma, inte gå på teater, bio eller annat där större grupper träffas. Lite här och där har det börjat dyka upp folk i munskydd, ungefär som i Japan. Dessutom tjänar företagen millioner på försäljning av tabletter, sprit, bakteriedödande osv.
Ja, fy tusan, det är en märklig tid vi lever i!
Bilden lånad på www.vg.no
Nu verkar myndigheterna (regerigen) ha fått panik och väljer att släppa vaccin (Tamiflu) fritt. Det ska säljas receprfritt på apoteken och det ska räcka med att apotekare (farmacepht) anser att du behöver det.
Märkligt eftersom apotekspersonal har en fin utbildning på läkemedlen och dess verkningar (biverkningar) men tämligen lite sjukdomslära.
Inte nog med att de ska ställa diagnos. Helseministern menade igår på tv att du bör undvika att gå till apoteket själv om du känner dig det minsta dålig. I stället ska du sända en bekant, eller släkting. Det blir ju ännu bättre!
Tänk när apotekaren tillsammans med din släkting ska fylla i schemat för att du ska kunna ut Tamiflu!
Man rekommenderar dessutom folk att stanna hemma, inte gå på teater, bio eller annat där större grupper träffas. Lite här och där har det börjat dyka upp folk i munskydd, ungefär som i Japan. Dessutom tjänar företagen millioner på försäljning av tabletter, sprit, bakteriedödande osv.
Ja, fy tusan, det är en märklig tid vi lever i!
Bilden lånad på www.vg.no