Gamleby folkhögskola


Att vara ledare hos Friluftsfrämjandet innebär många fördelar. En av dessa är att man får träffa en massa människor i situationer och miljöer som man troligen aldrig skulle ha gjort annars. Ett sådant tillfälle uppstod för ett par veckor sedan då telefonen ringde. Det var en man, Johannes, som ringde och han berättade att han var lärare vid Gamleby Folkhögskola.

 

Han skulle ut på paddelvecka med sina elever och tanken var att de skulle paddla från Västervik genom vår skärgård, upp till Loftahammar och tillbaka på fem dagar. De skulle tälta och laga sin mat under de fem dagar de var ute. Tufft tycker jag eftersom jag själv är lite ”lat” när det gäller tält och sällan sover mer än en natt ute.

 

Anledningen till att Johannes ringde var att han anser att friluftsliv och Fritidsledare har (eller borde ha) en gemensam nämnare och därmed vände han sig till oss och undrade om vi hade lust att paddla upp till gruppens övernattningsställe och berätta lite om vilka vi är och vad vi gör.

 

paddling

 

Sagt och gjort! Jag tackade såklart ja till erbjudandet och inviterade i min tur in två frilufts/främjarkompisar som kunde komplettera där mina kunskaper sviktade. Det var dessutom ett lysande tillfälle för mig att återigen friska upp mina kunskaper om organisationen Friluftsfrämjandet. Något jag återkommer till i en annan blogg.

 

grillplats

 

Vi samlades vid Gränsö kanal där vi också mötte Mikael som också är lärare och ville göra oss sällskap. Strax efter halv 6 satte vi kurs norrut och efter en timmes lugn paddling var vi framme vid Skaftholmens norra spets.  Vi behövde inte vänta länge innan det skymtade 10 kajaker norrifrån.  Det är lite fantastiskt att titta på folk som varit ute mycket eller som i detta fall under flera dygn. Det blir ett väloljat maskineri där alla vet vad och hur saker ska göras för att det ska bli effektivt. I ett huj var kajakerna uppe på land, vattentäta säckar var urplockade och en eld brann snart på grillplatsen. Efter ytterligare en liten stund puttrade det i flera grytor och smörgåsjärn låg på elden och spred en härlig doft. Det smakade precis lika gott som det luktade.

 

 

Informationen då? Jodå, vi fick pratat lite grann och efter en och en halv timmes samvaro tackade vi för oss och fick en precis lika fin paddling tillbaka.

 

/Håkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0