Ull eller tekniskt under?

- den 19 mars 2013, kl 17:05

Själv var jag med råge vuxen då jag insåg att det var trevligt att vara ute skog och mark. Det var dock innan internet och jag hade ingen att fråga om hur man gjorde, eller vad man skulle ha på sig för att turen skulle bli trevlig. Jag var dessutom så pass ung att det inte fanns så många kronor att lägga på utrustning heller.

Å andra sidan såg marknaden inte heller ut som idag med den specialutrustningen man ”måste” ha idag, om man ska tro handeln.

 

Själv började jag i täckjacka, jeans, bomullströja och någon form av kängor som egentligen var tuffa att gå i stan med, men inte fungerade optimalt ute i skogen. Men det gick det med!

Visst var tröjan kall och våt då jag gått mig varm och visst var kängorna blöta rätt igenom då gräset bara var till antydan vått. Men vad gjorde det, det var härligt att vara ute.

 

Idag ser det annorlunda ut på både kläd- och skofronten. Nya material, bättre kunskap oh tjockare plånbok gör att jag har samlat på mig grejor som fungerar. Borta är bomullskläderna och idag är det tekniska och snabbtorkande byxor och skjortor. Jackor som har membran som andas och det är Gore-Tex i skorna. För att inte tala om dagens handskar som håller sig torra och varma på ett helt annat sätt.

 

På underklädsfronten har det också hänt en del. Även här hade man bomull då jag var ung medan man idag använder ull eller någon form av tekniskt material, gärna polyester. Personligen föredrar jag merinoull under eftersom jag ofta blir riktigt varm då jag är ute på tur. Dessutom blir man ofrånkomligt svettvåt på ryggen bakom ryggsäcken. Då är det härligt att ha ett ullunderställ på sig då de aldrig blir rikligt kalla på samma sätt som syntet blir. Likaså om jag mot förmodan skulle plurra, vilket jag gjorde häromdagen, håller jag värmen bättre. Underställen av polyester blir våta, de blir kalla (även om de på alla punkter är bättre än bomull) och de luktar illa efter ett tag, jämfört med ull.

 

 

Vad är då problemet? Varför använder då inte alla ull hela tiden? Jag har denna vinter varit ute i stort sett varje dag. Jag har dessutom tränat flera gånger i veckan och konstaterar då att ull fortfarande fungerar toppenbra, men nackdelen är att det inte klarar att tvättas lika ofta som syntetplaggen. Ett ullunderställ av kvalitét kostar närmare 1000 kronor. Det är mycket pengar att tvätta sönder på en vinter. Själv har jag gjort slut på två undertröjor och ett par långkalsonger. Detta medan underkläderna i syntet inte visar något tecken på att ge sig.

Så svaret är enligt mig, ull för den som är ute någon tur då och då, speciellt om man är den som blir varm och svettas. För den som använder sitt underställ nästan alla dagar i veckan och som tvättar ofta, rekommenderar jag starkt ett syntetiskt plagg.

 

/Håkan

Kommentera Ull eller tekniskt under?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0