Premiär

 

Så har vårvärmen äntligen kommit, även om det bara är tillfäligt. Gladhammar, nästan 11 grader och i skärgården, strax utanför Västervik visade min termometer nio grader vid lunchtid igår. Jag vet att kamrater till mig var ute och letade åkbara isar samtidigt som jag roade mig med helt andra saker. Eftersom det var fint väder på gång lade jag på onsdagskvällen ut en förfrågan på Facebook om någon hade lust att bli med ut på årspremiär med kajak.

 

Det tog inte lång stund innan jag fick svar. En tjej beklagade att hon inte kunde bli med då hennes kajak var inne för service. Men strax efter det ringde en annan friluftskamrat och ville bli med ut. För mig som nästan lovat min fru att inte vara ute på sjön själv var det självklart bra när det gick att infria det löftet. Kamraten och jag bestämde därmed att vi skulle sticka ut från Horns brygga klockan tio.

 

Det blev en härlig dag. Rustade för vinterpaddling med mössor, handskar, torrdräkt och medhavd lunch paddlade vi ut bland isflaken. Det kändes lite som i Titanic: Vi hade lite vind i ryggen som gav en del vågor, men inget som egentligen besvärade utan mer gav liv tillpaddlingen. Turen gick förbi Idö där vi vände söderut ner mot Björkskär och Örskär. Här stoppade vi för tidig lunch innan vi någon timme senare begav oss norrut igen. Tanken var att vi skulle runda Idö för att vara tillbaka till utgångspunkten klockan halv tre då vi skulle träffa en reporter.

 

 

Dessvärre fick vi vid Idö by vända då isen lagt sig så pass tjock att vi inte kom igenom. I stället försökte vi ta genvägen under bron vid Idö gästhamn, men likaså där låg isen tjock. Nu började klockan bli så mycket att vi nu provade passagen mellan Norra och Södra Bockholmen. Här såg det lovande ut. I alla fall ända tills vi nästan var igenom. Där hade isen lagt sig de sista 100 metrarna, men inte mer än att vi kunde bryta sönder isen genom att ta satsa och köra rakt upp på isen och låta vikten spräcka den.

 

 

Nästan igenom visade det sig att på västsidan hade en märklig isslush drivit in. Det blev ett tiotal tunga metrar att paddla, eller kanske det är riktigare att säga att vi drog oss igenom. Så var det återigen fri passage och i motvind oh härlig sjö som drev kajakerna genom vågorna paddlade vi den lilla biten över till Horns brygga där vi kom i perfekt tid till intervjun. En bättre premiärtur än så här kunde vi knappast haft. Vi fick motion, blev rejält solbrända, såg en god de örnar, men ingen säl tyvärr. Det tar vi nästa gång!

 

/Håkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0