Toalettpappret

- den 2 april 2013, kl 09:52

I vår trädgård pågår från och med den 1 april ett toalettpappersexperiment.

Det hela började med en artikel jag läste för ett par år sedan och som handlade om det toalettpapper som vi turister sprider omkring oss i naturen. Jag har alltid varit säker på att detta papper förmultnar på bara några veckor och att det därmed inte var något att ägna en endaste tanke.

 

Artikeln jag då läste menade att så inte alls var fallet. Att pappret i stället blev liggande i värsta fall under år innan det förmultnade. Det gör det hela intressant eftersom vissa ställen i naturen är väldigt välbesökta. Det finns t ex. en liten ö i de södra delarna av vår skärgård (möjligen att någon menar att den tillhör Misterhuls skärgård) som under några sommarmånader är väldigt välbesökt av paddlare.

 

Det intressanta är att om ön har 25 övernattningsgäster i veckan i, låt säga 8 sommarveckor, där alla går in bakom en buske två gånger per besök, så innebär det minst 50 avrivna och slängda toalettpapper per vecka. Det innebär 400 buskbesök per sommar och skulle det sedan vara så att pappret inte förmultnar snabbt, då där det se rätt så grisigt ut i slutet på säsongen.

 

Därmed åter till mitt experiment.  Jag har lagt ut en bit toalettpapper som är vikt fyra gånger under en sten, bakom en buske i trädgården. Jag kommer i början av varje månad återkomma dit för att titta på vad som händer och ta ett foto. Så får vi helt enkelt se hur det går. Det kommer då redovisas här på bloggen.

 

toalettpapper

 

/Håkan  

Kommentera Toalettpappret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0