Vi har blivit Moingar!

Som jag berättade är vi åter i väg för att jobba. Denna gång bor vi inte i Oppland utan är tillbaka i Ringerike, fast på nytt ställe. Vi är i Modum kommune och Vikersund som du kan läsa mer om här. Denna lilla ort är egentligen bara känd för en sak hos oss svenskar. Backhoppningsveckan i mars ? varje år. Då mångdubblas befolkningen med besökare från alla möjliga länder och hur allt går ihop fattar jag inte. Men jag misstänker att det är lite som Vasaloppsveckan. Jag har ännu inte bevisstat någon backhoppningsvecka, men hoppas kunna göra det i framtiden.


Att vi nu befinner oss här beror uteslutande på en sak. Sivs pappa har ett stort hus ocg eftersom vi ännu inte funnit något eget, eller ens om vi ska köpa, erbjöd oss mycket generöst att få bo här under arbetsveckan. Katterna fick erbjudande om att bo hos Sivs systerdotter, Leni, och har det tydligen bra där. Att Siv har nästan hela sin famij här är också en av orsakerna till att vi tittar efter både jobb och bostad här.


Själv är jag inne på min tredje lediga dag, retligt då vi är här för att jobba, men ska börja med min natthelg i morgon. Så väntar fem nätter och därefter startar vi resan hem och för den första långfriperioden på över ett år. Kanske jag ska börja söka ett eller annat jobb då. Jag har fortfarande inte helt bestämt vad jag ska göra utan funderar på olika sjuksköterskejobb eller att starta ett eller annat eget tilsammans med Siv.



Dagarna har såhär långt bedrivits med promenader, matlagning, bokläsning och en del aktieaffärer. Låter avancerat men det är egentligen mest bara lite småaffärer med köp och sälj. Inget som tar all världens tid. Jag har också fått köpt ett par nya löparskor då mina gamla gav onda hälsenor. Nu hoppas jag att de ska fungera så vi kan börja med joggingen på allvar då vi kommer hem.



Dagens bilder är från Furumoen i Vikersund. Ett stort friluftsområde med massor av stigar, vägar och elljusspår. Här guidade Arne oss runt i närmare en mil samtidigt som han berättade om isar, morän och de olika gårdarna vi såg i horisonten. Vi såg också Norefjell där snön ligger helt intakt på toppen. Det gör sig dåligt på bild eftersom man inte kan fånga det, men toppen ligger många mil bort och ändå är den så stor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0