Ökad beredskap!

Idag är det som många säkert noterat den 22 juli. För några så är det en dag som alla andra men för många och alldeles säkert de flesta norrmän är det den dag regeringskvarteret och Utøya kom att få världens ögon på sig. Det var den dagen Anders Bering Breivik bestämde sig för att ta upp kampen mot vad han menade var ett hot mot Norge. Islamisering av Norge och alla människor som han menade stöttade detta. Detta kostade 77 människor livet, de allra flesta ungdomar under 20 år.
 
Idag väljer tv att sända hela dagen. Just nu har kungafamiljen och stadsministern samlats utanför Regeringsbyggnaden som för dagen pyntats med plast för att se lite mer representabel ut. Så följer reportage från Storkyrkan i Oslo, från Utøya där 60 av 69 familjer till de döda ungdomarna tackat jag till att medverka till minnesstunden och så avslutas dagen med en gratiskonsert från Rådhusplatsen.
 
Många är personerna som kommer synas och höras i tv idag. Så även i tidningar och radio. Många som av en eller annan anledning vill göra sin stämma hörd.
 
Vi pratar fortfarande om Utøya på jobbet i perioder. Under denna arbetsvecka har ämnet varit uppe i stort sett varje dag. Säkert på grund av att tidningarna den sista månaden inte tycks ha så mycket annat att skriva om heller. Likaså är det massor av sommarvikarier som självklart undrar hur det var då de inser att just Ringerike sykehus ligger så nära och fick ta emot så många skadade.
 
Av en eller annan grund har vårt sjukhus satts i ökade beredskap. Sjukhusdirektören kommer idag befinna sig på sjukhuset och alla frågor och eventuella tidningar ska hänvisas till vår presstalesman. På landsbasis menar man att det finns en ökad attentatsrisk idag. Att en eller annan organisation eller fanatiker skulle utnyttja dagen för egna ändamål. Vad vet jag.
 
Själv jobbar jag mitt sjunde pass i rad. Jag vill bara ha det stilla. Dra på mig löparskorna och sticka ut en tur i skogen då solen faktiskt skiner. Så hoppas vi folk får en hygglig dag vad än du väljer att göra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0