Lavendelhäck

För en tid sedan hade vi goda vänner över på lite kaffe en kväll. Då berättade Kerstin, kvinnan i huset, att lavendelns blomsterstänglar  skulle klippas efter blomning för att stimulera nya stänglar. Så i förra veckan började jag klippa och då jag var färdig ett par dagar senare hade det blivit en hel skottkärra full.
 
Det bästa med lavendeln är inte att den är vacker att se på utan det är lukten. Dels när den blommar, men likaså då jag klipper häcken och råkar ta ett eller annat blad. Skulle jag råka ta en gren eller två gör inte det heller något. Dom kör jag bara rätt ner i jorden så har vi strax en ny planta.
 
Jag vet inte om tipset att den skulle återblomma fungerar, men nu, en halv vecka senare är det återigen en god del blommor som är på väg ut. Det är inte som sommarblomstringen, men ändå, helt ok!
 
 

Kommentarer
Postat av: Sivan

Så spanande! Gler meg til å sjå om det kjem fleire blomer!

2012-08-30 @ 19:46:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0