Påskfirande på Slövika camping

Varje år har man som tradition att gästerna träffas på stranden för grillning och lite kos och socialt umgänge. Då man tömmer Randsfjorden på massor av vatten är det alltid lågt vattenstånd så man egentligen sitter nere där vattnet är. Någon dricker lite öl, eller annat gott, andra dricker kaffe eller vad man nu föredrar. Gästerna har sedan ett antal år traditionen att man lånar in ett par grabbar med musikanläggning (tror de även har kareoke) och så spelas det musik för alla, både de som vill och inte vill.


Ett år låg jag och skulle sova när festen pågick. Det spelades alla de gamla norska klassikerna på hög volym och jag trodde jag skule bli tokig. Så var det inte i går som tur var. I stället var vi inviterade men då Siv jobbade fick jag ensam förmånen att närvara. Som en parentes kan jag berätta att vi inte tar det så jättehårt att det ska vara stilla. Festen är en gång per år och då ber vi de som inte gillar festande att acceptera lite bråk fram till senast midnatt denna kväll på året. Något som i stort sett tolereras.


Igår öppnade i kiosken klockan 12 och ganska snart var det kunder här. Någon köpte kaffe medan det stora flertalet ville ha en öl, eller ett glas vin i solskenet på terassen. Det var nästan inte ett moln att se och i skydd från vinden blev det bara bättre och bättre ute.

Efter en stund började det komma gäster som aldrig varit här förut och jag började misstänka att det var något på gång. Mycket riktigt så blev vi utkallade på terassen när alla hade fått beställt och där hölls det ett litet tacktal för vårt år på campingen och i samband med det överräcktes en gåva med ett presentkort med massor av pengar på. Det var en härlig överaskning!


Därefter åkte Siv och jobbade och jag fixade undan då de sista gästerna gått. Jag hade lovat att komma ner till stranden och ta en öl, men det var så skönt ute på altanen att jag blev sittande där med en öl och bara njöt stillheten (även om jag gott och väl hörde musiken).


Så närmade sig klockan fem. Jag packade ett par öl, en tröja, en filt och kamera i ryggsäcken. Så tog jag en stol från en hytta och gick ner. Där var det ett tjugotal personer. Några kom, andra gick, men i stort sett var det lika många hela tiden. Det var varmt så läng solen var framme, men då de gick i moln var det riktigt kallt. Då kom de två rejäla brasorna väl tillpass.


Där blev jag så sittande ett par timmar.Några satt och pratade, andra åt eller dansade till musiken och andra ekte med barn eller barnbarn. När solen sänkte sig bakom Randsfjordens västsida blev det kallt. De flesta packade då ihop sitt pick och pack för att  gå hem. Så gjorde även jag i väntan på att frun skulle komma. Känner jag gästerna rätt fortsatte festen på ett eller fler ställen till långt fram på morgonsidan. Men det var inget jag märkte något av.

Nu hoppas vi bara att alla vaknar och mår bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0