Dieselförbruk, fälgar och pizza igen

Här ovan är lite av det som ska avhandlas i dagens blogg. Om vi börjar från början satte jag mig i bilen i går morse för att helt kort åka hem en tur till Sverige. Efter snart ett år på campingen har vi samlat på oss en hel del saker och det är omöjligt att frakta hem det i ett enda lass. Alltså får det bli i omgånger de närmsta veckorna.

Så eftersom jag var ensam i bilen utan fru och katter hade jag ingen större brådska. Jag skulle vara på Karbergs bil vid fem, men eftersom jag kom iväg tidigt var det inga problem om allt gick som det skulle. Så för första gången försökte jag hålla hastighetsgränsen, vilket inte helt lyckades i Norge, men för övrigt gick relativt bra. Det som var kul med detta var att förbruket av diesel precis som jag trodde sjönk med ytterligare en deciliter. Nu stod mätaren på 0,45 l per 10 km. Detta med fullastad bil och de lite grövre vinterdäcken. Har jag ork ska jag försöka slå det på återturen då jag bytt till sommardäcken idag.


På Karlbergs skulle jag hämta ett par fälgar till sommardäcken. Det var nämligen så att det hade blivit ett missförstånd (som säljaren kallade det) och vi var helt säkra på att det var sommar och vinterdäck på lättmetallfälg. Väl hemma och när vi packat upp visade det sig att så inte var fallet. Så blev det ett antal telefonsamtal och därpå ett antal mail innan chefssäljaren lovade att fixa detta så fort det kom in ett par fälgar. Tiden rann iväg och efter ytterligare ett par mail fick jag besked att dom fanns att hämta. Det visade sig att han köpt en uppsättning fälgar från Jönköpings bildemontering vilket var helt ok för mig. Så i dag har bilen vart på däckverkstad och fått sommardäcken pålagda på de nya fälgarna (som var helt ok, även om dom inte var dom tuffaste i stan) och vinterdäcken har putsats och ställts in i boden.



Nu har jag just varit ute och ätit. Eftersom jag bara är hemma x antal timmar orkar jag inte hålla på och laga mat som sedan ska stå i kylen och sedan kastas innan jag far. Då får det bli korv med bröd till lunch och pizza till kvällsmat. Nu är vi så otroligt bortskämda med goda pizzor så jag knappt kan äta köpepizza längre. Det finns dock ett undantag och det är den som består av oxfilé och kebabkött med bea och kebabsås. Gott, gott, men eftersom jag sällan äter den typen av mat reagerar magen lite märkligt. Fast det kan det vara värt någon gång i bland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0