Oppsummering

Här följer som bör en begränsad summering av vad 2010 innehöll för vår del...

Januari

Den försts snön föll i slutet på december och omöjliggjorde allt vad skridskor hette. Ett par turer på Kvännaren blev det men annars var det skidor och badhuset som gällde. Snön den bara fortsatte vräka ner och Västerviksborna pratade om nytt snörekord. Ett populärt samtalsämne var också den danska svanen som vandrade omkring inne i centrum och gjorde vad han kunde för att få mat.

Mycket snö föll i Norge, såväl som Sverige

Februari

Snön fortsatte falla och i stället för skridskor blev det fortsatt skidor och nu på havet. Ett par långa turer norröver gjode denna vinter oförglömlig. Vi var också för första gången i Kisa för att åka slalom i Tolvmannabacken. En toppendag var det! Så var vi på tur med den idag förmodat insomnade Birger Jarl till Åland. P3 och C hängde på detta billiga helgnöje.

Sivan på grund utanför Marsö söder om Västervik

Mars

Så började solen värma igen. Skidturerna till havs fortsatte i väntan på att snön skulle försvinna och så en dag kom det vi väntat på. Meddelandet om att isen låg. Det var ute vid Horn den lagt sig över natten och därmed fick vi fyra dagars fantastisk skridskoåkning. Spegelblank is och varmt och gott. Ett minne vi kunde leva på hela året.

En fantastisk skridskodag mellan Horn och Idö

April

Denna första egentliga varma månad togs cyklarna fram. Trädgården städades och förvånande nog försvann snödrivorna i trädgården. De första tulpanerna skjöt upp i rabatterna och rådjuren tog desamma nästan omedelbart. Torsdagsvandringarna var i full gång de första hästhoppstävlingarna ägde rum ute vid Målserum. Äntligen fick jag börja vårstäda och vaxa bilarna våra. Dessutom kunde vi gå på olika kaféer och äta semlor!

Skönsång från Kulbacken där valborg firades

Maj

Nu var verkligen finvädret här. Båtar lades i en hast i sjön och själva lättade vi på kläderna både hemma och på våra turer ute. Den första riktiga solbrännan satt nu klädsamt fast. Det blommade överallt i trädgården och det var en fantastisk färgprakt. Jag som hade förplanterat dahlior inne hade plötsligt fullt av stora, färggranna blommor i alla rabatter.

Siv i Elsas gunga på Brantestads naturrunda

Juni

Under juni blev det plötsligt full fart med ombyggnation hemma. Det stora yttertaket kortades av och sopbehållaren slängdes. Utanför byggdes ett trädäck och en ny uppfart grävdes. Rabatter flyttades och gräs såddes. Vi lade nytt golv i sovrummet och framför allt.... paddlingarna satte igång på allvar. Massor av långa, fina paddlingar i olika väderstreck. Det var varmt och som tur var lyckades vi få Sivs syster med man att komma över i denna period. Då blev det värmetopp och därmed blev det sol och bad för hela slanten.

Sivan sätter sista spadtaget på framsidan för denna gång

Juli

Som vanligt (tyvärr) blev det just ingen paddling under juli i år heller. I stället fick vi trösta oss med olika lågväga gäster. Det blev badning i massor då högtrycket låg kvar och vattentemperaturen konstant parkerade över 20 grader. Dotter med sambo flyttade in och stod för sommarens höjdpunkt då de bägge i grunden är badkrukor. De fick här upp ögonen för snorkling och tillbringade denna vecka nästan lika mycket tid i vattnet som på land.  Dock kunde vi släpa upp dom och få dom med på den obligatoriska Ölandsturen (där Sivan och jag "rädddade" katten från hustaket).

Två badfiskar från inlandet njöt det varma vattnet

Augusti

Den tredje omgången med blommor slog ut i trädgården och vi började jobba efter nästan 6 veckors ledighet. Kajakturerna och vandringarna var igång och det fina vädret fortsatte i stort. Vi paddlade till Hasselö och sov över i tält. Vi var dessutom med om vår första månskenspaddling. Det var en märklig upplevelse för så länge det var stilla var det helt toppen, men med två ranka kajaker var det nästan för spännande då det slog in vågor som man inte kunde se eller parera. Alla överlevde dock...

Månskenspaddlingen genomfördes under perfekta förhållanden

September

Under en helg i september var det matmarknad i Västervik. Det vackra och varma vädret fortsatte och därmed var  paddlingen huvudtema under helgerna. Vi var nu igång och jobbade för fullt vilket innebar att vi missade en del torsdagsvandringar, men foton visar att vi också fått med oss en hel del. Sivan och jag gjorde vår nu obligatoriska Idötur (höstpaddlingstur) och dessutom hade vi den stora turen att bli medbjudna ombord på kamraten Ulfs flotta båt för en introduktion i segling. En fantastisk dag!

Sivan får sköta rodret i hyggligt kraftig vind. En spännande dag

Oktober

Så var det höst. Pelargonerna plockades in och ute i rabatterna rensades allt överblommat undan. Dahliorna blommade fortfarande för fullt och likaså stockrosorna vi fick förra året. Återigen fick vi en inbjudan till paddling vilket vi såklart hängde på. Det var varma dagar även om nätterna hade blivit kyligare. Här fick Siv och jag också för att göra vår första ensama längre paddeltur. Den gick från Tättö uppe vid Loftahammar och vi rundade både Björkö och Hasselö innan vi som planerat kom tillbaka till därifrån vi startade. Det var skönt :) Vi var också i gamla hemtrakerna då en faster till mig bjöd in till storkalas. Det var trevligt att träffa alla!

En heldagspaddling i norra Misterhult inför ett tidningsreportage

November

Plötsligt var kylan här. Det var minusgrader på natten och jag fick fort ta upp med de blommor som skulle in. Det blev att snabbt finna fram både långfillingar och handskar ur garderoben. Novemberkaktusarna blommade som de skulle även i år och jag köpte mina nya skridskor inför premiären på Gamleby skridskobana. Kring den 20:de föll den första snön och den trodde vi skulle vara ytterst kortvarig. Idag skriver vi 2011-01-01 och snön ligger kvar.

Den första snön har fallit över stranden i Norge

December

Jul och nyår är avklarade och vi skriver 2011 i kalendern. December har varit en snömånad där vi i Västervik har genomlevt minst tre riktiga snöstormar. Snödjupet i trädgården är idag ca 60 cm och på de flesta ställen är det problem med var man ska göra av snön. Vi har åkta massor av skidor både i skogen och på spår i Gunnebo såväl som vid VO här i stan. Julen bestod av arbetsvecka och väl hemkomna hade vi turen att bli med på en längre skridskotur ute på havet. Nu snöar det igen så ingen vet när det blir möjligt nästa gång.