En rapport från jordskalvets mitt....

Tänk att äntligen kunna få säga det. Dessutom här i Norge och utan att varken människor elller ting skadats.


Ja, som du nu förstått så har vi åkt iväg för att jobba en vecka lite drygt. Vi stack igår vid 13-tiden och var framme strax efter klockan 22. Det gick bra att köra och vägarna var bara ända fram till de sista tio milen småväg. Då började det snöa och det var rejält halt ute på vägen.

Värmen var bra denna gång så allt vi behövde göra var att packa upp, fika och sedan gå och lägga oss för att sova. Siv jobbar eftermiddag idag och dagvakt i morgon. Själv börjar jag först på torsdag eller fredag.

Från att i går hållit sig kring nollan föll temeperaturen idag. Det var plötsligt fem minus och ytterligare senare märkte jag att det började bli kallt inne. Då var det nera på minus 10 ute och eftersom vi har lite tunna väggar var det snabbt nere på femton grader här inne. Fördelen här är att kör man på med värme och ett antal ljus är det på dryga halvtimmen uppe på 19 grader igen.

Så till den stora händelsen, jordskalvet. Jag vaknade tidigt i morse och eftersom jag inte hade något speciellt att göralåg jag kvar i sängen och slumrade. Rätt var det var så skakade det till i vagnen och det var relativt kraftigt och varade i två, tre sekunder. Sedan blev det stilla. Jag trodde först att det var någon som sprängde någonstans, men sedan tänkte jag att det kunde ha varit snömassor som gled av taket. När man är sådär halvvaken är man nog inte helt med. Hur som helst somnade jag om och när jag sedan läste dagens ringblad såg jag vad som skett. Jordskalv alltså. Mer om detta kan du läsa här.


Randsfjorden idag i fullt solsken


samma Randsfjord här, men åt det andra hållet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0