Nya grejor (för oss som gillar prylar)

Jag har länga kört med min gamla Nokia 8800. En på sitt sätt lyxmodell, men som batterimässigt varit rätt dålig länge nu. Den är så gammal att jag köpt två nya batterier, men eftersom den drar en hel del så har även dessa tagit slut. Telefonen var en av de första med en riktig kamera och som dessutom var hyggligt snabb att sända mail,, eller koppla sig upp mot internet med. Nu har jag äntligen kommit mig för att  köpa en ny och Nokian får därmed bli norsketelefon då den (en billighetsnokia) plötsligt saknade belysning.

Den telefonen var noga utvald då den varken hade internet, kamera, mms eller radio. Den var dessutom väldigt begränsad när det gällde både bilder såväl som ringsignaler. Jag har helt enkelt ingen glädje av varken det ena eller det andra.

Jag har sällan telefon med mig. Jag sänder i princip aldrig mms och jag är defenitivt inte koplad mot internet med mobilen. Det har såklart påverkat mig i mitt telefonval för den jag nu köpt.

Såklart är det en grabbig värsting. Bara med skillnaden att den är utan det mesta av detta, för mig, krimskramset. I stället klarar den att ligga i vatten i trettio minuter. Den har garanti på att klara ett fall på ett par meter och den har passningstid på 300 timmar. Värstingen här har en passningstid på 1600 timmar, men det kunde jag inte ta för då var jag tvungen att få med både kamera, mms och radio. Modellen heter Sonim xp3 och den finns idag i ett par olika upplagor, varav jag valde den mest basic.

Så här långt verkar allt okej. Som vanligt när man byter märke är vissa saker jättebra och andra jäkligt krångliga. Men jag hoppas jag vänjer mig och tanken som sagt är att kunna vara lite mer säker på att telefonen verkligen fungerar den gång jag måste använda den. Jag tänker då på paddlingen eller vid kajakturerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0