Höststicklingar

Igår var det återigen dags att rensa lite bland pelargonerna. Det var egentligen bara den stora, lila hängpelargonen som skulle tas ner från ampeln och vinterplanteras i kruka innan kylan slog till. Det resulterade i att den var tvungen att klippas lite då den var så väldigt stor och yvig. Dete i sin tur gjorde att jag hade 7 nya sticklingar och för at få plats med dessa i drivbänken var jag tvungen att göra något med de nio som redan satt där.


Jag har inom plantagen för att köpa 11 centimeters lerkrukor, men det blev nitlott då de var slut. I stället fick jag använda vanliga små plastkrukor som kommer fungera det med över vintern. Jag hade egentligen tänkt ha alla dessa små sticklingar som fönsterblommor i år, men nu får dessa stå lite svalt och i stället tas fram till våren (det är i alla fall tanken).

Jag hade inte tänkt behålla så mångapelargoner, men det är bara att inse att jag inte har hjära att slänga dom. Det kommer bli så att de stora, de får gå i vinterförvaring som de är för att tas fram och klippas ner till våren. De små sticklingarna kommer jag dela, dels i det kalla gästrummet, men de med allra finast blommor kommer få stå framme. Man ska egentligen ta bort alla blommor denna årstiden för att sedan när värmen kommer kunna njuta av dubbel blomsterprakt, men jag måste nog ha en eller annan liten blomstjälk.


De senaste tillskotten är en lila som blir en fin ampelpelargon nästa sommer, en härligt varm röd som Siv fann i Norge och så är det en ljus-mellanröd som jag fann ett eller annat ställe. Jag har bestämt mig för att inte börja köpa, utan i stället utöka med de jag tycker är fina på annat sätt.....

För den som minns att jag tog sticklingar av rosorna kan jag berätta att det gått sådär. Av nio sticklingar har jag tre, eventuellt fyra rosor som verkar komma. De är gröna och det ser lovande ut, men det är klart.... vi har en lång, mörk och kanske kall vinter framför oss. Det finns nog skäl att återkomma i detta och lyckas de blir det även en bild tänker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0