I full blom

När vi flyttade från Norge till Sverige fick det mesta i blomster och träd följa med oss. Vi hade bland annat ett plommonträd och ett körsbärsträd (moreller heter de i Norge) som vi tänkte pröva om de gick att flytta.

Det var för två år sedan (nu till första juni). Plommonträdet planterade jag i ett litet trädgårdsland vi har på baksidan. Där trängs det med oregano, timjan, mynta, gräslök och ett antal jordgubbsplantor. Morellträdet fick en fin plats på framsidan precis till vänster om inggången, lite upp i hörnet vid staketet.

Båda träden borde ha bra förutsättningar för att bilda frukt, med det vill sig inte helt. Trots att de nu är fyra år har de egentligen bara vuxit marginellt. Såklart inser jag att flytt runt i kruka inte är det optimala, men ändå. Förra året hade vi i alla fall gott om blommor på båda träden, men det var bara morellen som gav frukt. Det blev hela tre stycken. Däremot gav det massor av bladlöss som jag inte fick bukt med.

I år är det massor av blommor och jag hoppas såklart att det kommer sig. Om nu bara de ryska bladlössen håller sig borta och om bara bin och humlor gör sin del av jobbet. Jag får bara hålla tummarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0