Midsommar 2010

Så är snart midsommarhelgen till enda. Den svenskaste av svenska traditioner (på grund av att våra grannländer inte firar den) och kanske den enda av traditioner som jag tycker är något att ha. Säkert för att man inte ska ge bort en massa presenter och för att den inte heller är religiös.

Siv som jobbat längre än jag gjorde var hemma på midsommaraftonens lunch. Klockan kvart över tolvhämtade jag upp henne från Swebuss och då hade hon gjort en resa som varat i över ett halvt dygn. Det innebar att det inte blev så väldigt dramatiskt firande utan vi åkte hem och åt innan vi tog våra cyklar och for ner på stan.

Där var det inte mycket att se och Siv som är van vid att allt är öppet förundrades över så lite folk det var och att restaurangerna var stängda. Jag var tvungen att förklara att det inte var någon mening med att ha öppet då folk ändå inte gick ut.

Traditionell midsommarstång på Kulbacken

Vi tog därför våra cyklar och tog vägen förbi kulbacken där det fanns massor av alternativa midsommarstänger, det hade nämligen varit tävling i vem som gjorde den vackraste stången. Uppe vid de gamla husen fanns dock en vanlig stång, vilken egentligen var betydligt snyggare.

Därifrån tog vi turen ut till Gränsö slott. Vi skulle köpa en öl, men det hade varit sådan åtgång i det traditionella firandet att det inte gick att få tag på.  Vi tog i stället och vände ner mot centrum för att njuta öälen där, men nu kom Sivan på att hon var jättehungrig. Vi omprioriterade därför och åkte hem och åt lite ostbågar och drack lite öl på altan i kvällssolen.

Hypnotisören av Kelper och med slöa Minoe i knäet

Igår var det plock ute på tomten och såklart gjorde vi stan igen cyklandes. Vi gjorde ett besök på båtsmansstugorna och så satt vi länge i hamnen och njöt solen samtidigt som vi tittade på turisterna. Det är verkligen massor av folk i år.

Idag har vi varit ute på tur i skogen. Det finns en sjö någon mil bort och hit fick jag med mig Siv för lunch. Den hemlagade potatissalladen och det grillade nötköttet passade bra att stoppa i sig vid strandkanten. Vi hade också fått en flaska (rosévin) av våra snälla grannar och när klockan var ett öppnades den.  Lite skumt eftersom vi båda blev lite påverkade ute i solen. Det är ganska lätt att glömma att man druckit och sedan sätta sig i bilen.


Picknick ute vid en skogssjö, tyvärr tog kamerabatterierna slut

Det har vi inga planer på utan ska ta cyklarna och trampa iväg mot Lysingsbadet. Jag har funnit en stor och solrik pizzeria som dessutom har fullständiga rättigheter. Här har jag planerat att det blir kvällsmat.

Kommentarer
Postat av: Siv

Ni verkar ha haft en underbar midsommarhelg.Önskar er en fortsatt skön semester.

2010-06-27 @ 23:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0