Årets rosor

Tidigt i våras bytte jag tankar med en facebookvän och vi var båda överens om att den gångna vintern hade gått hårt åt våra trädgårdar och att flera rosor säkerligen hade fått stryka på foten. När jag klippte dom var säkert fem av femton i så dåligt skick att de såg helt döda ut.

Jag tänkte att vi väntar och ser och det var ett genidrag.

Idag är nämligen alla i god växt. Tre av femton har inte knoppar såhär långt, men eftersom de växer så får de en chans till. Kommer de inte i år så kommer de till nästa år tänker jag. Här kommer lite bilder på de modeller vi har.


Klätterros Goldstern (luktar jättegott ropar Sivan från trädgården)


Klätterros Santana


Stjälkros av okänt namn


Buskros av okänt märke


Buskros Astrid Lindgren


Klätterros av okänd härkomst och märke


Klätterros från Hönefoss, vår första ros av okänt märke


Buskros Europeana


Årets planerade rosor är en orange som jag såg i Lindköping, en ljusröd och mörkt rosa och kanske en begravningsvit. Vi får se vad vi får plats med och vad kassan räcker till. Möjligen att bladlusen kommer påverka köpen då vi konstaterar att vissa av dom är otroligt populära hos lössen.

Nu är det dags för solen ett par timmar. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0