Öppentider?

Efter avslutad arbetshelg sov vi till  klockan två idag. Väl uppe och med avslutad frukost bestämde vi oss för att åka till Jevnaker för att titta på lite presenter och julgaver (ja, det är möjligt att jag är tidigt ute, men hellre det än sent). Vi var där i början av veckan men de stängde de precis när vi kom så därför tänkte vi vara tidigare ute denna gng.

Väl efter frukost så stack vi och Sivan fann det hon sökte. Vi tittade runt i andrasorteringsfabriken och så skulle vi betala innan vi gick in i glasboden och köpte mina saker. Då vi stod där i kassan släckte de lyset och vi förstod att vi var försent ute även idag. Då var klockan 16. Jag trodde i min enfald att man i alla fall hade öppet till halv fem, men icke då.

I stället åkte vi den lilla biten ner till centrum och där tänkte jag kika på sportbutiken efter fynd. Då ser jag att även den butiken ligger i stängningstid. Halv fem orkar man ha den öppen till.  Detta Norge är söndagsöppet är förbjudet och där i stort sett alla vanliga butiker stänger 16-16.30 förutom torsdagar då man smäller till med öppentider ända fram till klockan 17, eller 18.

Jag förundras fortfarande att det går an. Att man har råd att hålla butikerna öppna hela dagen medans folk är på jobb och sedan när folk slutar, ja då vill ingen heller jobba på butiken. Nu fick vi i stället gå på COOP och därefter åka hem och se stärnorna på slottet. Det var sista avsnittet för den här gången och jag kommer faktiskt sakna det här gänget. Massor av värme och ett gäng som verkade tycka om varandra.

Här några fina bilder vi fick till på tureno. Gó´kväll fra Norge!


Julehuset på Hadeland glassverk


Caféet på samma ställe


Utsikt över Randsfjorden och Sløvika





På tppen i bakgrunden finns ett skideldorado


Och så var vi hemma vid Sløvika igen samtidigt som solen går ner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0