En vanlig lördag

Idag var vi en kort tur nere på stan. Eftersom det var nästan lunchdags så lurade jag Sivan att vi skulle ta vägen förbi McDonalds eftersom jag var våldsamt sugen på en ElMaco Grandemeny. Nu var hon inte så hungrig eftersom hon äter frukost ett par timmar efter mig, men dock, en kyckligwrap gick i och jag fick min mat.

Utanför Briggen, en lokal pub hade någon lagt (lagt upp kanske) en massa korn. Där stod han och mumsade i godan ro medan folk promenerade lungt omkring honom. Bara när de kom närmare en metern kom det ett litet diskret väsande som markerade att man skulle hålla sig på sin kant.

Den danska svanen äter korn utanför Briggen

Det är ett härligt inslag i stadsbilen, men jag befarar att det inte kommer sluta lyckligt, i alla fall inte för svanen. Endera kommer den bli för fräck och påträngande, eller bli överkörd, alternativt att någon djurplågare kommer finna på ett eller annat som alltför ofta sker när djur blir så tama att de kommer inom räckhåll.

Efter maten for vi ner till Kvännare för en skridskotur. Kamraterna våra var iväg åt Lindköpingshållet men vi var slöa och betämde oss för att stanna hemma. Det är lite som ska fixas eftersom det närmar sig med arbetsperiod igen.

Det låg en halv cm snö på isen, vilket inte var till något problem. Sedan förra gången hade man plogat upp ytterligare en plogbredd, vilket gjorde att det gick bra att ta ut skären ordentligt. Svan och jag åkte en mil tillsammans.  Därefter stoppade hon för att prata med en man om tillsammans med sin hund åkte och plogade med skovel. Det visade sig att det var en norrman.

Hon hade stoppat för att fråga om vattnet på isen. Som alltid funderade hon på vilka svenska ord hon skulle använda och när hon väl frågat såg mannen ut om ett frågetecken och sade; "Va? Är du norrman"?

Därmed fick hon sigm en hyggelig prat med en landsman som bott här i ett par år. I Västervik, på sjön Kvännaren. Hur stor är sannnolikheten?

Sivan inför dagens sista varv på Kvännaren Västervik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0