Vi bakar surdegsbröd

Ända sedan jag kom till Norge första gången för snart fem år sedan har jag noterat den stora skillnaden i brödkultur. Här hemma i Sverige äter vi väldigt söta bröd jämfört med både Danmark, Finland och Norge. Till och med de bröd som ska vara nyttiga har massor av socker eller ännu vanligare, de är sötade med sirap.

Jag som är uppväxt med det har inga större problem med det, men Sivan som är van vid de lite surare, osötade, har ett större problem.

Vi har gått igenom butikerna och till slut har vi funnit ett par ljusa bröd som är ok. Mörka, lite grövre finns överhuvudtaget inte utan massor av sött i. Så därför har vi börjat baka själva. Det började förra sommaren då jag kopte en bakmaskin. Det blev just bara sådär. Sen var vi tidigt ute med surdeg och det är likadant där. De blir just bara sådär.

Nu gjorde Sivan variant nummer 50 igår och den var faktiskt lovande. Lite tungt, men inte kompakt. I alla fall inte ännu. Vi ger det en chans så får vi se.

I Västervikstidningen har en nypensionerad man börjat blogga om mat. En lättläst blogg med bra skrivspråk och lättsam ton. I dagens  blogg bakar han bröd. Stora jättebröd i långpanna som verkar väldigt goda. Kanske är det just det brödet som blir vår favorit? Klicka här så  kommer du direkt till blogen.


Sivans hembakade surdagsbröd

Kommentarer
Postat av: P3

Jag fick en surdegsbakbok i födelsedagspresent och har tagit tag i att göra en surdegsgrund. Boken verkar jättebra och enkel. Om ni är snälla och ber fint kanske ni kan få låna den någon gång ;)



Till slutet av helgen alternativt nästa vecka planerar jag att ha det första brödet bakat! =)



kram

2010-02-26 @ 11:55:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0