Insnöade igen

Gårdagens beslut att inte fara iväg till Kisa för slalom och snowboard visade sig tidigt i morse vara klokt. Någon gång under nattens mörka timmar vaknade jag av att vinden slet i väggarna å huset.  Jag var uppe klockan 6 och drack lite vatten och noterade då att det snöade rejält och dessutom på längden. Snöstorm med andra ord.

När sedan katten skulle ut gick det inte att öppna dörren. Ett rejält tryck visade att det bara var snö som blockerade. Så efter frukost gick jag ut.  Jag fick med kraft skjuta up ytterdörren och det visade sig att det mest var snö som blåst upp. Snödjupet är just nu mellan 20-100 cm beroende på var. Invid huset var det närmare en meter bitvis, medan ute på gången där jag skottade igår och där vinden håller rent var det bara ett tunnt lager.

Idag var simhallen planerad, men om det är genomförbart får vi se (om vi får hit någon som har tid att ploga). Västerviksborna är så arga på plogning och att det ligger snö och skriver därför paltmeter av arga insändare i tidningen. Själv är jag rätt så nöjd med vädret. Skottning är bra motion och dessutom får vi möjlighet till vintersport som vi aldrig annars kan ägna oss åt. Det ska väl tilläggas att det är otroligt vitt och vackert också.

Att man sedan inte kan köra rullstol, barnvagn och framför allt inte rollator eller cykel i  detta väder, det får vi nog ta eftersom vi lever i norden. Snöfritt året runt kan man tyvärr inte förvänta sig på våra breddgrader, även om många tycks tro at kommunens budget borde se till det. Egen erfarenhet är att det finns ställen där det är betydligt värre ställt med både plogning och sandning.

God morgon till dig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0