En gratis bussresa

I samband med ett läkarbesök fick jag kallelsen hemsänd. Längst ner på den fanns två biljetter att använda om jag ville, eller hade behov av allmän kommunikation för att komma upp till sjukhuset. Jag tyckte det var toppenflott och blev riktigt glad när jag fick se detta.

Jag minns nämligen hur det var då jag jobbade på ortopedmottagningen i Eskilstuna för 100 år sedan (det känns så länge sen). Då var det regelbundet patienter som tyckte att de hade rätt att med skattemedel åka taxi från dörr till dörr. Självklart fanns det en och annan svag läkare som också godkände detta, trots att det borde varit fullt möjligt attåka buss eller egen bil.

Nu när jag jobbar i Norge ser jag dagligen samma sak. Folk ska ha taxi och vägrar tåg eller buss. Trots att de ofta har både 5, 10 och kanske till och med 25 mil hem så förväntar de sig att få taxirekvisition och blir ofta så pass arga och aggiterade  att de får som de vill. Kostnaden här kan då såklart bli vanvetttigt hög för en enkel resa. Det är inte prat om att samåka heller. För som en patiens som Sivan var bort i sade... Hur skulle det se u? Då skulle ju alla veta att han varit på sjukhuset och det är väl ändå en privatsak.

Nu packar vi för att åka till Åland med Birger Jarl. Slumpen gjorde att vi får sällskap. Dottern ringde i går eftermiddag och jag slängde ur mig frågan om de skulle med. Det fanns nämligen biljetter för 75 kronor styck kvar. Då var det B hytt med smögåsbord inräknat. Det kallar jag prisvärt!  Hon sade ja och om ett par timmar hämtar vi upp dom längs vägen

Birger Jarl som vi på hemsidans gästbok läste skulle försvinna under våren. Det är bara därför vi beställde turen. Nu är vi dock lite osäkra då gästboken är borta och det inte finns någon info att få tag i. Vi får se och kanske i hinner med en sommarkryss om vi vill.


Kommentarer
Postat av: Pappis!!!!!!!!!!!!!

Bra jobbat grabben!!!!!!!!! Hat så kul. Å hälsa.

2010-02-05 @ 11:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0