Ånedinlinjen och Stockholm-Mariehamn

Så kom äntligen fredagen då vi skulle åka till Stockholm för att vidare gunga iväg till Åland med MS Birger Jarl. Vädret var helt toppen här hemma, men redan uppe vid Norrköping blev det grått och trist. Men turligt nog var det varken vind, snö eller något annat som kom ner under turen. I Trosa stoppade för att hämta upp dotter och svärson. Där passade vi också på att handla en kasse öl och cider till kvällen innan maten serverades.


Efter någon timmes väntan var vi så ombord på MS Birger Jarl

Vär framme vid terminalen drabbades jag av mina första tvivel. Det var ett 30-tal människor, varav 27 var män i 60-70-årsåldern. Nåväl, vi löste våra biljetter och det började droppa in lite mer folk. Ett litet gäng som var snorfulla, ett födelsedagssällskap och en släktsammankomst. Så var det lite pensionärer, fler fyllhundar och så lite ungdomar. Ja, det var helt enkelt en väldig spridning på folk och åldrar och jag tror nog att alla platser var utsålda.


Sivans och min svit á 1100 SEK (med två måltideri tillägg)

Det fanns med andra ord goda förutsättningar för en härlig kryssning eftersom det garanterat fanns spännande  folk att titta på. Vi började nere i hytten med varsin öl. Där var det skratt och ett hyggligt umgänge tillsammans med ungdomarna. Snart nog var klockan lite över åtta och det var dags att gå ner och titta på deras lilla minihytt innan vi gick till matsalen.


Tidig morgon och båten har lagt ut från Mariehamn

Väl nere i matsalen fick vi tyvärr bakslag på att sitta samman och äta. Nu gjorde inte det så mycket då maten inte tog alltför lång tid att få i sig. Vi åt tre portioner var och så var det färdigt med det. Mätta och belåtna satte vi nu kurs mot parfymeria och taxfree. Det var bara en rekognoseringstur inför lördagens handlingstur och eftersom båda butikerna var av del pyttelilla slaget var det snart avklarat.


HerrE har tagit sängen tidig lördagsmorgon medan Sivan gör sminkning

Efter taxfreen var det så dags för coctailbaren. Här var det typisk svensk dansbandsmusik av det gamla slaget. Jag tror till och med att det var kareoke. Snittåldern var lite hör så vi fortsatte upp till skybaren. Här var det lite mer blandat i ålder och därmed lite mer fart. Vi blev sittande här med varsin öl och småpratade så gott det nu lät sig göras mellan uppträdandena. Sivan var lite uppvaktad och fick lite dans och därmed slapp jag lindrigt undan. Då vi väl var ute på öppet hav började det gunga och då var det inte lätt att fortsätta dansen. Vi fick till två stycken vilket gott och väl räckte för mig.



En stor del av däck var avstängt, men lite gick att vara ute

Så blev klockan halv ett och dansen och baren stängde. Vi sade godnatt och gick till hytten där vi skulle sova. Min madrass var så tunn så tunn att jag tror kvalstren hade ätit upp det mesta i den. Efter ett par timmar låg jag fortfarande vaken och då grannen kom hem hörde jag frun gå på toa medan hon passade hon på att sammanfatta natten för mannen sin. Därefter låg jag mest och vred och vände mig och de stunder jag somnade väcktes jag ganska fort av ett smällande och dundrande. Troligen var det isen som smällde in i båtens skrov.


På den gamla båten är inredningen annorlunda från den nya fartygen

Säkert hade jag sovit ett par timmar för när klockan var kvart över nio gick båten. Då hade motorerna stått och gått en stund och därmed var jag vaken. Upp i duschen och så var jag klar. Nu var det bara Sivan kvar och det gick lite mer trögt. Jag hade stämt träff med ungdomarna i matsalen vid tio och när Sivan var klar så var klockan kvar över och jag var inte längre i god form. Illamående och lite ynklig blev jag kvar i sängen. Varefter som gungandet tilltog blev jag allt grönare i ansiktet och vid 11-tiden var det bara att frivilligt gå in på toa för att rensa ut i magen


Den trånga passagen vid Vaxholms fästning

Efter det mådde jag betydligt bättre och vi kunde gå och äta. Det var brunch, men personligen valde jag vanlig frukost. Sivan däremot tog både bacon, äggröra och kycklinglår. När det var klart var det mest slappa som gällde. Vädret var fortsatt grått så det var ingen toppentur genom skärgården. De flesta av våra medressenärer fortsatte festa även på lördagen och osedvanligt många var faktiskt igång redan till frukost och till lunch var stämningen hör hos många.

Sammantaget var det en fin tur. Maten var bra (sett till priset var den väldigt bra) hytten var sådär och underhållningen var bara okej. Å andra sidan är det inte bättre på Viking trots att priset är många gånger högre.
Om det nu är så att MS Birger Jarl upphör med Ålandstrafiken kan vi i alla fall trösta oss med att vi faktiskt har åkt den. Och man kan inte säga annat än att det var en upplevelse.



Kommentarer
Postat av: P3

jaa, det var en speciell upplevelse. jag ångrar inte att vi hängde på men så här i efterhand är det nog en båt som jag inte skulle resa med igen om tillfälle ges. =)



Men sällskapet var fint och jag tyckte att vi lyckades hålla humören upp trots sjösjuka, dåliga hytter och ur vegosynpunkt- helt urusel mat. Men så kan det vara och nästa gång tycker jag att vi provar på en stor båt med ordentligt med dansmöjligheter och vegomat! =)

2010-02-07 @ 17:32:10
Postat av: Anonym

Klart att vi ska på´t igen. Men jag håller med.... Då tar vi en stor båt!

2010-02-07 @ 17:38:12
Postat av: leif e

ja har åkt med fornminnet birgel jarl . ock på vintern var det kallt som fan i hytten ock på övriga båten var det skinkallt i gångarna . ja fattar inte att de får åka med fornminnet utanför skärgården . hytterna var snuskiga även toaletterna var äckliga ock orena . maten var sådär. jag skulle lägga på några hundra extra ock åka med viking eller silja nästa gång jag åker helt klart. så ja rekomenderar inte flintabåten till folk som inte vill frysa

2010-12-26 @ 19:10:51
Postat av: sanna ekholm

hej gott folk jag har samma erfarenhet som leif e från denna pråmen

2010-12-27 @ 14:00:02
Postat av: Håkan själv

Jodå, både Leif och Sanna. grejen var bara att den skulle tas ur trafik. Vet i tusan hur det gått med det. Sen är den en fantastisk båt på sitt sätt eftersom den totalt saknar all plast och glitter som de stora och nya båtarna har....

2011-01-09 @ 08:22:59
Postat av: Klintan 1e

Så illa är det väl ej men visst lite uppfräschning

toa och hytter och att slippa att överspolning kommer in genom ventiler som det läckte in vatten

sjögång på toan det borde åtgärdas omgående många som inte varit ute i väder blir ju rädda.

En gammal dam tycker nog att det är en trevlig resa

kliver på i Västervik behöver ej bry sig utan bara åka med utan bilstress jag har åkt med alla rederier på östersjön.

anders

2011-04-28 @ 03:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0