Heldag på stan

Igår gick Siv och jag av vårt nattvakande och därmed är juljobbet över för min del. Siv har ett dagpass kvar i morgon innan vi vänder näsan söderut. Idag hade vi sovmorgon och tog det lite lugnt innan vi satte fart mot Hønefoss och butikerna. Det skulle vara mellandagsrea även här till lands, trots att Sivan var skeptisk och menade att det stora salget startade först efter nyår.

Jag hade bestämt mig för att köpa ett par Sorelstövlar om jag fann det till bra pris. Jag visste att Intersport hade i november och chansade på att de fanns kvar och självklart till salg. Så var det, men var det inte i min storlek och hur jag än trixade och provade var jag till slut tvungen att inse att det inte skulle bli optimalt. Det var nog tur det för det visade sig senare att stöveln jag provade var en enklare modell som dom försökte lura i kunderna att priset egentligen var 1500 och nu nersatt till dryga 900 NOK. Nu vet jag i alla fall det.

Sedan var det inte så mycket mer med salg/rea. Det var i och försig 30% på en god del varor, men det var inte 50% som det brukar vara, eller som det är nu efter nyår. Alltså hade Sivan rätt och de andra fel. Vi får se om vi har tur och det finns något kvar och som är något att ha nästa gång vi kommer.

Vi passade också på att tvätta bilen som ska bli kvar i Norge den här gången (Volvon). 150 kronor tar ett gäng grabbar för att tvätta och torka bilen. Det är ca 50 kronor mer än vad jag kommer undan med om jag gör det själv så det var det definitivt värt. Dessutom är den i princip torr då vi hämtat den vilket innebär att det kopmmer gå att öppna dörren i morgon då Siv ska till jobbet. Det är för närvarande minus 18 utanför.

Nu var klockan mycket och vi var rejält hungriga. Vi bestämde att vi skulle äta på den nygamla restaurangen Kokkens. Det var en mycket bra pizzeria förr, innan den köptes upp och skulle bli fin och dyr restaurang. Där kunde man få vänta i 45 minuter på att bli serverad så självklar svek kunderna och det blev konkurs. Föga förvånde.

Nu gick det lite fortare under de nya ägarna. Bara ett problem som dök upp en fjärdedel in i pizzan. Jag hade beställt en del med kyckling och salami och den andra halvan med biff och salami. Nu visade det sig att det var skinka och salami. Inte vilken skinka som helst utan trist, vanlig, fyrkantsskuren smörgåsskinkka som inte smakade något.

Däremot var salamin och tomatsåsen goda så jag smaskade den och Siv åt av biffdelen.

Efter en stund var jag färdig med skinkan och gav mig på den andra halvan. Men hallå! Vad är detta? Var är salamin? Varför ligger det nötter här. Nej, det var en besvikelse, men dock ätbart så vi åt upp den delen med. Prismässigt var det ungefär detsamma när vi kikade på menyna, men kombinationen skinka och salami, den fanns inte överhuvudtaget.

Så färdigätna tänkte jag bara i all vänlighet tipsa kocken om att ifall det var svårt att komma ihåg vad kunderna beställt kanske även han borde ha en meny för att tjuvkika på. Då kastade sig kassadamen i det hela och gav på oss genom att förklara vad vi beställt. Därmed var Siv också inkopplad och förklarade i sin tur att hon speciellt hade betonat att det var kyckling och salami, inget annat. Man kan nog gott påstå att det inte var speciellt mottagliga för kritik, även fast jag sade att det var gott ändå. Varifrån kocken fick tanken att ta fram smörgåsskinkan fick vi inget svar på utan det stod ganska klart vem som hade fel. Det var kunden som beställde fel och personalen som troligen styrde upp det hela genom att ge oss rätt.

Därmed delas betyget underkänt ut och vi går såklart nästa gång till konkurrenten. Likaså kommer med glädje denna lilla historia berättas varje gång det ska köpas pizza, på jobbet eller privat...


311 NOK för pizza och två drickor på Kokkens i Hønefoss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0