Helgpaddling i solsken

Helgen som var tillbringade jag på sjön. Det var oväder på gång med både regn och kraftiga vinder, men eftersom det av olika anledningar inte blivit paddling på många veckor beslutade jag mig för att vara med ändå. Bra utrustning det har vi så vi klarar de flesta vädertyper.

Lördag morgon satte vi av, inte i regn, utan i strålande solken. Det var dessutom nästan vindstilla så vi satte turen ut mot ytterskärgården och öppet vatten. Vi hade bestämt att vi skulle till Hasselö, vilket jag tänkt ta mig till i snart två år och nu äntligen skulle det bli av.

Det gick fort eftersom vi var vana paddlare och då vi inte behövde så många och långa pauser var vi strax utanför Hasselö redan vid ett-tiden. Vi stoppade på en ö i närheten och käkade lunch innan vi beslutade oss för att paddla ytterligare en bit för att titta på Rågö.

Sagt och gjort. Vädret höll i sig och dryga timmen senare var vi framme och kunde landstiga på den vackra ön. Det blev en kort tur runt och även ett toalettbesök då  de hade vattentoa, innan vi insåg att klockan började bli mycket och att vi borde sätta fart om vi skulle hinna fram innan det började skymma.

Så en timme senare var vi framme på Hasselö. Här slog vi snabbt upp tälten på stranden och timmen senare var vi igång med kvällsmaten. Jag hade tagit med en såg och några kamrater fixade lite med några fallna träd som vi kunde göra en brasa med. Det blev snabbt kyligt på stranden då det var väldigt fuktigt. Men med brasan gick det bra och klockan var närmre tolv innan vi drog oss tillbaka.

Själv hade jag bara sommarsovsäcken vilket var lite klent. Men med fleece och ullunderställ gick det bra och natten var snart förbi, vilket jag var glad för då jag alltid sover dåligt i tält. I stället kunde vi glädja oss åt en ny vacker dag med molnfri himmel och väldigt lite vind.

Frukost intogs i ensamhet på stranden innan jag började packa ihop allt. Alla andra gjorde detsamma och vid tiotiden satt vi återigen i kajakerna. Det var en fantastisk tur hem till Västervik. Det var vindstilla ända tills vi var hemma utanför Gränsö, då började det blåsa lite. Men innan dess hade vi hunnit stoppa och äta lunch på ett fantastiskt vackert ställe.

Väl hemma kändes det i kroppen, det visade sig att vi nämligen hade paddlat närmare fem mil på två dagar. Det är halvvägs upp till Norrköping det.



Här är en bild som jag har i massor av upplagor, sommar som vinter


Vattenpaus och här, strax här utanför Hasselö, såg jag min första vilda säl


Hasselö kanal och smala lite trånga passager som omväxling


Nästan lite känsla av insjöpaddling


Ut på öppet vatten igen, den sista biten mot Rågö


Hamnen på Rågö och nästan tre mils paddling i kroppen


En liten kopparödleunge ville vara med på bild


En kort paus i hamnen innan vi återigen satte av mot Hasselö


En riktig mini, minisnok som vi fann i en pressening


Några av sällskapets kajaker i hamn på Rågö


Utsikt från stranden på Hasselö där vi också tillbringade natten


Ett av mitt och Sivans två tält


Vybild över vattnet från vår middagsklippa på Norra Malmö


Nästan spegelblankt på Gudingen, sista bitens paddling innan vi är hemma

Kommentarer
Postat av: Siv

Det var fina paddlingsdagar!! Vacker natur och tur med vädret...

2010-08-31 @ 21:47:07
Postat av: Christel

Välkomna till Björkö nästa gång :)



http://www.bjorkogard.se/

2010-09-01 @ 21:14:50
URL: http://bjorkobloggar.blogspot.com/
Postat av: HerrE själv

Hej Cristel! Vi tänkte ta Björkö nästa gång. Kanske i helgen :)

2010-09-02 @ 07:41:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0