På hemmaplan

Måndag och arbetet för denna extra långa period är över. Nu väntar bara nio timmars bilresande innan vi återigen är hemma i Västervik. Tyvärr alltför kort tid denna gång.

På resan genom Sverige ser vi hur all snön försvunnit på det tio dagar vi varit borta. Hemma har det torkat upp hyggligt och till och med grannens snöberg har smält undan. Jag ser att det är stor skillnad på tomterna då vi bar bort snön innan den hann omvandlas till vatten, för att sedan bli klaffsig lera.

Igår vakande jag dock strax före sju och efter frukost serverades kaffe till Sivan och sedan var vi i full fart. Jag började med att klippa ner pelargonerna som fariit illa denna vinter. De har haft ideliga lusangrepp och var nu i dåligt skick. Jag har klippt ner dem en gång förut men sedan dess hade det blivit ytterligare skott så nu sitter jag med minst 50 sticklingar som ska göras något med. Lite sent, men jobbet har gjort att blommorna fått stå tillbaka.


Därefter var det dahliornas tur. Jag hade fått en hel hög med nya spännande modeller på posten och de som övervintrat ska nu väckas upp. Det är likadant här, lite sent men inget att göra något åt.

Vi gav oss sedan på trädgården. Vi krattade upp så gräsmattan fick chans att lufta lite och så gick vi igenom rabatterna. Det krattades här med och så klippte vi bort allt som inte ska vara kvar. Rosorna är inte helt klara för sitt ännu men om fjorton dagar så tar vi dom. När vi ändå höll på tog vi ett riktigt tag i allmänningen utanför. Vi klippte ner Ölandstoken, vilket skulle gjorts för länge sedan och så krattade vi och fixade med gräsmattan så den blev snygg efter vinterns härjningar med snö och grävmaskiner.


Därefter var det tidig kväll och vi tog oss ett glas vin samtidigt som grillen startades. Det var grillad högrev med halloumi och hasselbackpotatis som var dagens rätt. Toppengott efter 14 dagar med micromat under arbetsperioden.

Idag är det växlande molnighet och vi passar på att vaxa saaben och så fortsätter vi ute med småplocket.

God dag till dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0