Hastighetskamera och ljudbok i bilen

Så är jag i Norge och har avverkat min första natt på jobbet. Stilla och helt okej. Jag var lite rädd för att läkarna hade bytts ut (vilket dom gör två gånger om året) och eftersom jag inte helt var upplagd för de återkommande diskussionerna och meningsutbytena det ger. Som kort förklaring till detta kan jag berätta att nästan alla läkare som kommer ut på sin första praktik ska "lära" de gamla sjuksköterskerna hur saker och ting fungerar. Dom är ju läkare. Det tar mellan två veckor och uppåt innan de fungerar på den nya arbetsplatsen och tyvärr så når en del aldrig dit.

Nu hade jag tur och det är inte förrän i mitten på februari bytet sker. Det var de som nu är inne på slutet av sitt första år och de är väl inne i jobbet och vad som krävs av dom. Det går alltså rätt så fort med det enskilda besöket eller undersökningen.

Färden hit gick bra. Jag hade en ljudbok med mig, Dödergök av Katarina Wennstam. Jag har tidigare rekommenderat en bok av henne, Smuts som handlar om trafficing. Denna bok handlar om kvinnovåld. Den började lite segt, men nu efter halva boken så börjar det sätta sig och jag ser fram emot att resa hem då jag tar den andra halvan av boken.

Väl inne i Norge så blev det riktig vinter. Temperaturen sjönk till minus fyra och sen blev det kallare och kallare. Det blev så kallt att min spolarvätska till slut frös (jag tog en genväg på en bensinstation i Sverige och fyllde bara vatten) vilket innebar att när jag spolade så frös det på rutan och jag hade nästan ingen sikt alls. Jag var då tvungen att sätta på full fläkt och värme upp på framrutan innan jag spolade. Då gick det att torka bort isvattnet.

Nu bar det sig inte bättre än att på infarten till Oslo råkade jag (det var första gången det hände) få is över hela rutan och strax efteråt köra in i en fartkamrera. Jag vet ju att den sitter där, men förvåningen över att all sikt försvann från rutan gjorde att jag helt missade den. Det gjorde karmeran tyvärr inte med mig. En röd blixt och jag visste såklart direkt var som skett. Nu är frågan bara... fotot kommer inte kunna visa ett enda dugg. Vi väntar och ser vad som händer.

Annars är det ett snötvitt och vackert Norge. Det är helt vitt överallt och troligen är det ett par dm snö som kom förra helgen. Ute luktar det vedeldning och sopeldning. Jag kommer nog aldrig vänja mig vid den (alltför ofta vämjeliga) lukten av (ved)- eldning som hela tiden hänger tungt i luften överallt.

Sivan jobbar dag i morgon och jag tror att vi kommer oss ut på en promenad då. Jag hoppas kunna presentera ett par fina vinterbilder för er då. Speciellt för Petra som sitter i Västervik med vanföringen med gröna gräsmattor-


Fotoboks i Norge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0