Vuxenstudier

Igår natt låg jag vaken en liten stund och som man då gör, blev jag liggande och funderade på lite allt möjligt. En sak var vad jag ska gör framöver i livet och jag är inte så enfaldig att jag tror att kajak, skridskor och golf kommer stimulera mig för resten av mitt liv. Alltså måste något mer till.

Då kom jag på att jag faktiskt kan läsa lite mer. Eftersom jag bara jobbar en vecka av tre (och dessutom även då skulle hinna läsa lite) finns det gott om tid för att förkovra sig och stimulera även hjärnan. Därmed började jag tidigt i går att leta utbildningsalternativ och när de var funna så var det bara att inse. Jag har inte varit smart nog att läsa allt som jag borde då jag för en del år sedan läste gymnasiekompetens på komvux. Då dök frågan om historia upp och jag som aldrig varit intresserad avfärdade det ämnet direkt. Det ångrar jag såklart nu eftersom ämnet ingår i högskolans speciella krav.

Nåväl, inten större skada skedd förutom att jag blir lite försinkad. Å andra sidan tänkte jag bara läsa som tidsfördriv. I går gjorde jag i alla fall så att jag lämnade in en mycket försenad ansökan till komvux i Västervik. Historia A på distans vilket innebär att jag kan läsa i mitt tempo och slipper möta upp på skolan.

Sedan jag läste senast har det hänt en hel det på just distansutbildningar. Man kan läsa kurser i snart var ämne och sedan sätta ihop det för att slutföra ett helt program. Det är spännande och ger oss som redan är gott vuxna och i arbete goda möjligheter att vidareutveckla oss,


Den "gamla" komvux loggan


Kommentarer
Postat av: P3

det är ju så jag har gjort. jag har läst genom nyköpings kommun på NTI-skolan som har kontrakt med många kommuner och det funkar bra. de har som du skriver de flesta kurser och är på distans, lärarna är bra och du ´kan planera dina studier själv samtidigt som du har en deadline på kursen preics som du alltid har när man pluggar på distans, innan kursen är slut måste ju grejorna in. Kul med historia, A kursen är intressant men ändå ganska simpel. och du är ju som jag (eller är det jag som är som du?) och har det ganska lätt när det kommer att dra paraleller och skriva utveckalnde svar. lycka till! kram

2009-12-18 @ 17:09:07
Postat av: HerrE

Är den simpel hinner jag kanske både A och B i väntan på hösten då det är nya djärva kurser, fast på högskolan. Vi tar det lite som det kommer, men framför allt håller vi tummarna att jag kommer in.

2009-12-18 @ 17:44:44
Postat av: P3

hör av dig när du får veta vad du behöver för kurslitteratur, jag har nog en och en annan bok kvar. jag tror absolut att du hinner läsa båda kurserna.

2009-12-18 @ 18:28:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0