Den norska följetongen, myndigheter


Hellre svenskt än norskt??

Så var jag återigen i Norge Det passade bra denna period eftersom varken Sivan eller jag fått våra deklarationer. Tiden rinner iväg och om en vecka ska de vara inne. Det började med att vi inte har, trots upprepade försök, kunnat ändra vår adress från Nyköping, där vi var tillfälligt skrivna, till Västervik. Efter ett antal kontakter är vi i alla fall nu skrivna på rätt ställe.

Det här har skapat en del besvär eftersom alla utskick från skattemyndigheten påstås ha sänts tll just Nyköping. Där har inget dykt up, så jag vet i tusan. Jag hade nyligen lyckats få till min adressändring och var nu säker på att allt skulle gå smärtfritt.

Det gör det inte här i Norge. Nästan ingenting som handlar om administration och myndigheter . Deklaratonen dök  inte upp och nu passade jag på att göra ett personligt besök då jag ändå var här.

Jag fick tala men en i och för sig vänlig kvinna om tittade i datorn och konstaterade att jo, jag fanns där som inkomsttagare, men nej, jag fanns inte med på de som skulle ha deklaration. Varför det var så kunde hon inte svara på och hur man skulle lösa det, det kunde hon inte heller svara på. I stället skrev hon ut en blank deklarationsblankett som jag fick i handen för att sedan fylla i själv och lämna in.

Sen ville jag att kvinnan skulle lösa problemet till nästa år, vlket hon inte var helt villig till. Hon försökte med att det berodde på att jag jobbade i perioder och var skriven i Sverige, vlket bara var ett huggskott eftersom alla svenska, även de som bara jbbar någon vecka om året får en förtryckt deklaration. Så, om allt krångel med det offentliga fortsätter här till lands kommer det återkomma ett bogginlägg i höst när det är färdigt och skatten ska utbetakas ekkenbetalas  och så vid nästa års deklaration. För tror du att jag har tilltro till att dennan dam fixar detta?

Det kan jag avslöja att jag inte har utifrån tidigare erfarenheter.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Tydligen är det nya regler här i Sverige,om du tjänar under en viss inkomst så skickar inte skatteverket ut någon blankett. För din dotter var det så förra året iaf....men du har ju å andra sidan fastighetsskatt att betala så jag vet inte hur det går till då...men folkboföringen borde ju fungera trots allt. Hoppas allt löser sig.

När det gäller Norge så är det ett märkligt förfarande, jag som inte arbetat där på hela förra året har fått en förtryckt blankett...

2009-04-24 @ 10:09:13
Postat av: Anonym

Hahaha det är inte märkligt, det är Norge! Ha det!

2009-04-24 @ 19:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0