Trefälts väg

I Norge fanns tidigare bara ett par km, men från och med i år ska man skjuta till betydligt mer pengar för att bygga mer. Man räknar med att år 2008-2009 kommer mer än fördubbla den typen av väg och planerar därför för ytterligare 4 kilometer. Det är faktiskt sant. 4 Km var vad världens rikaste land ansåg sig ha råd med.

Därifrån är tankeskuttet inte långt till vårt eget land och hur det fungerar. Som jag skrev igår var jag uppe en tur iSörmland och 7-8 mil av vägen består av trefälts väg. Likaså är det när man åker över Karlstad till Norge.

Något märkligt som slagit både Sivan och mig när man kör så är svenskarnas oregelbundna körmönster. Massor av bilister ligger på en hastighet mellan 75-100 och det bildas köer. Sedan närmar man sig dubbla körfält och vad händer då? Jo, inte alltför sällan sätts farten upp som om det var fri fart. Hastigheter upp mot 120 är inte alls ovanligt.

Sen blir det enfälts väg igen och hastigheten sjunker igen. Ner till de 75-100 där den var från början. Många gånger innebär den trefältsvägen att ingen kommer om på grund av att allas fart sätts upp. Bara för att skapa ny, lång kö en liten bit senare.

Såklart har vi funderat på varför det är såhär och vi har nog bara två gissningar. Den första är att folk tycker det är obehagligt när det går lite fort och därför inte vågar. När det sedan blir dubbelfiligt tror man att det är motorväg och törs då sätta upp farten.

Den andra orsaken (som är mindre smickrande) är om det är prestige som gör att man inte vill släppa om någon. Ibland är jag nog nästan säker på att det är så det ligger till...


God middag du läsare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0