Tänkte en sak

För att slippa göra något har jag suttit och surfat runt på lite olika sidor och hamnade till slut här. Då fick jag se ett tidigare inlägg där Sivan och jag var på stan för att äta lunch och dricka kaffe i hamnen. Vad som slog mig då var något som jag glömde när jag kom hem. Jag kom på det nu igen när jag såg bilden på mig, glassätandes.

Det var nämligen den första veckan det var tomt på staden. Vi såg inte en turist och heller inte någon utlandsskyltad bil. Så sent som i förra veckan var det gott om både tyskar och engelsmän, men nu var dom som sagt borta. Jag vet inte om det är så eller om det var något tillfälligt.

Hur som helst så är det lite trist att gå på stan när det är så stilla. Fast det är klart, nu slipper man köa överallt. Man slipper vänta i evigheter för att få beställa mat på restaurangen och sedan en ny evighet i väntan på att få densamma på bordet. Det går att få parkering på gångavstånd vid matbutiken och det finns återigen gräddfil och Falcons 2,8% Bayerska öl att få tag på, alla dagar i veckan.

Däremot är torghandeln över, båtarna som låg förtöjda och som man kunde vandra och titta på. Visorna och dom andra sång och musikevenemangen r i stort sett borta (eller har flyttat inomhus), cafét på Gränsö stänger, folk går inte och strosar, varken i butiker eller i hamnen Det är också helt tomt vid badplatserna.

Det är höst i Västervik

Kommentarer
Postat av: systeryster

Det är lika här på Öland. Fullt ös ena veckan och så kommer helgen när alla vänder hem, då blir det chockartat tyst och tomt. Jag har lärt mig att tycka att det är skönt! Turisternas hemfärd år lika med hög frisk luft, tysthet och ro! Man kan strosa i markerna utan att hela tiden springa på folk och dessutom återtar vi "vår" strand igen. Anders har nog lite svårare med tystheten, men jag njuter :-)

2008-09-09 @ 11:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0