Mora 2000

För ett och ett halvt år sedan var Sivan och jag ute å fjället på en dagstur. Vi hade packat både mat och köket med oss och skulle tillbringa en dag i solsken (det var i februari, mars då solen börjat ta ordentligt men ännu var kallt). Jag har i många år varit bortskämd med bra knivar, både hemma i köket och på tur och idag har jag just en Mora 2000 som jag köpte för ett antal år sedan. Jag har också en fällkniv tillverkad i Eskilstuna och som jag fick i gåva en gång. Båda dessa knivar är otroligt vassa och jag är försiktig med dom.

Den här gången hade jag skurit ett eller annat och skulle bara dra av det som hamnat på knivbladet mellan fingrarna. Ja, resten kan du själv gissa. Jag känner hur kniven tar och hur det svider till. Jag tittar och ser såret, sen kommer blodet. Denna gång hade vi tur. Fingertoppen blev kvar (det blev den inte när jag skulle slå hestighetsrekord i att skära lök) och ed ett antal varv med papper fick vi blodvitet att upphöra. Jacket tejpade vi själva ihop och ett par dagar senare hade det i stort sett växt samman igen.

Att jag kom på denna historia berodde på att jag igår stod och skar tomat med min favoritniv, den korta Globalknven, och gjorde på precis samma sätt. Jag drog av det som hamnade på kniven mellan tumme och pekfinger (jag tror det var tomat förra gången med). Jag skar mig inte igår, men det går inte en gång när jag gör så utan att jag kommer tänka på episoden från fjällturen.


Mora 2000

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0