Jordens undergång (igen)

Så krisar det i hela varlden igen. En amerikansk bank forsoker konkursa och oron sprider sig som ringar på vattnet over varlden. Har i Norge, mer an vad det tycks gora i Sverige. I alla fall for stunden. Det ar inte latt att forutse eller ens gissa vad som hander och sker med vårt sparande, eller lånande. I Norge har borsen rasat med 90 millijarder idag och dessutom hade Norge 500 millijarder inversterade i den amerikanska banken som nu førsvinner upp i røk (som det tycks).

Det innebar att man redan (idag) satter upp bankrantorna med någon tiondels procent och raknar med att folja upp det redan i morgon och framover med ytterligare hojningar. Man sliter redan nu med en ranta som hojts 16 gånger de sista åren på grund av landets ekonomiska framgånger och den kjopfest som skapats utifrån det. Utan att egentligen lyckts bromsa det hela.

Nar jag sedan laser i svenska tidningar så skriver man att aven har sjunker borsen, men det tycks inte alls vara samma oro. I Sverige pratar man dessutom om att detta kommer leda till sankt ranta och att den fasta bostadsrantan troligen kommer sankas redan i morgon. Två lander, grannar, med så olika påverkan. Markligt.

Annars har det varit långsova idag. Efter det har jag hunnit sanda ivag ett brev med onskan om uppskov, eller rattare sagt delbetalning av den fruktade restskatten jag fick. Jag har hunnit ta en langre loptur och nu ska jag gå hem och se till att få något i magen. Som ni ser så har detta med bilder annu inte lost sig och jag ser hur trist bloggen min blir utan dem.

Om inget sker så hørs vi i morgon...

God natt mina vanner

Kommentarer
Postat av: Siv

Jeg skjönner ingen timg av det som skjer med renter opp her og renter ned der. Håper du kan forklare meg närmere om hvilke mekanismer som gjör det ene og det andre. Det blir altså din hjemmelekse til du kommer hjem igjen til Sverige.....

2008-09-16 @ 13:58:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0