Hundägare, fy faan

Här skapar vi rubriker och drar alla hundägare över en kam. Det gäller att få läsare. Kanske bäst att jag backar tillbaka lite och säger att självklart gäler följande inte alla hundägare, fast ändå, rätt många gör sak nummer ett.

Vad handlar det då om? Jo, i dag var jag ute på en tur i motionsspåret och som vanligt var det gott om folk där och då flertalet med hundar. Det är naturligt då vi bor i ett villaområde med massor av småhus och kanske just därför också gott om hundar. Den som följt med på bloggen vet att jag är glad i alla djur och hundar som djursort ligger mig varmt om hjärtat.

Det gör däremot inte alltid deras ägare. Jag tror tyvärr att det finns allför många människor som skaffar djur utan att ha den minsta grundläggande kunskap om sina små keldjur (tyvärr ibland dessutom stora sådana). Man tror att det bara är att köpa så kommer restan automatiskt. Tyvärr ser vi hela tiden på Blocket hur lättvindigt djur införskaffas idag och sedan försöker man sälja vidare när man ledsnat eller insett att dom inte motsvarade förväntningarna, eller helt enkelt var "jobbiga".

Det jag dag går emot är att alltför många inte har koll å sina hundar bara för att man går i skogen. Lösa hudar, eller i dessa långa löpkoppel (är enligt mitt sätt att se på saken nästan som att gå lös, bara med en begränsad radie) som gör att du inte ens behöver den minstra fostran på hunden. Har man den minsta kunskap om hur hundar fungerar så vet man att dom jagar saker, Saker och människor som är i farten. Om det är jaktbeteende eller bara vallbeteende vet jag inte, men av döma av diverse artikar gissar jag på det första.
Om man då kommer löpande i skogen på ett motionsspår bör du som hundägare hämta in din hund till sidan och ha lite extra koll på den, oavsett den är, som ALLA hundägare säger, "Så snäll" eller inte. Det är INTE speciellt trevligt med hundar som man inte känner som börjar löpa efter sidan, hoppa och skälla.

Tyvärr är det då oftast hunden som får en fot, eller ett knä i sidan, när man egentligen skulle vända om för att ge hundägaren det samma och ett längre samtal.

DET hände mig inte idag även om det går allför många lösa hundar i spåret och som JAG inte har en aning om hur dom fungerar när jag springer förbi.

Vad jag däremot sprang på (inte med foten som tur var) var ett par rejäla hundskitar mitt i löpspåret. På några ställen är spåret bara en smal stig med gräs vid sidan av. Här har en HUNDÄGARE tillåtit sin stackars hund att SKITA. inte nog med att den stackars störda hunden sätter sig på den öppna grusstigen i stället för ute i det höga gräset 15 cm vid sidan av. Den slöa JÄVLA hundägaren låter den utsmetade HUNDSKITEN ligga kvar!

Jag lovar här och nu att får jag se en hundägare göra detta när jag kommer springande förbi ska jag inte bara stanna och se till att han petar bort det. Jag ska sätta honom rätt upp och ner i högen så fattar han kanske hur äckligt det är att komma hem och ha de grovmönstrade löparskorna fulla med hundskit!

Till er alla andra som håller hund. Kämpa på. Ni behövs som förebilder!

Kommentarer
Postat av: Sivan

Jeg ser at jeg må komme tilbake som ortografisk medhjelper, min venn. Det går fort i svingene Hr.Eriksson!

2008-09-09 @ 23:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0