Sjöpremiär för långfärdsskridskor

I morse ringde Stig strax efter klockan 8. Han hade fått för sig att det var skridskois på Mjösjön strax utanför Västervik. Sjön är av det lilla slaget och isen brukar vara tidig där.

Sagt och gjort. Jag svarade javisst och så började vi leta efter utrustning. Utrustningen är inte detsamma som när man åker på bana, vilket medförde att vi fick leta en del innan vi fann kastlina och isdubbar. Därpå packades extra kläder i plastpåsar och så åkte vi iväg för att hämta upp Stig på väg till sjön.

Det var inga problem att ta sig ut på isen. Stig var först ut och därefter kom jag. Sivan var lite långsamare men kom hon med till slut. Vi var 5-10 meter ut när vi provade och Stig på sin kant högg igenom direkt. Jag gjorde likaså på min kant och Sivan retirerade då tillbaka till bryggan.

Vi gjorde så ett 20-tal försök att finna en väg ut, men var vi än provade så högg vi igenom med piken. Isen var inte mer än de fem centimeter den måste vara och lite längre ut var den ännu mindre.

Vi fick därför avbryta dagens tur tidigt, men tog i stället en promenad ner till Hästhagssjön ocj kikade. Ingen snö där och isen hade lagt sig. Men det kommer dröja läge innan det är åkbart.


Sivan på väg ut på isen



Stig ska ta kort på Sivan

Dagen till ära fick vi se en stor flott havsörn som flaxade iväg ut mot Horns udde och havet. Det är alltid lika mäkligt att se denna enorma fågel lätta och flyga iväg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0