Det är någon annans fel

I Expressen står det idag om Ann Herbelein och boken "Det var inte mitt fel". Det är reportern Mats Olsson som har läst den och slås över hur det blivit i Sverige. Jag tänker inte referera artikeln utan du kan i stället läsa den här. Vad som slår mig är att det säkert inte bara är ett svenskt fenomen. Vi kan heller inte bara skylla på ungdomen eftersom det är lika utbrett bland gott vuxna individer. Det är nog kort och gott ett nutidsfenomen.

I en värld där alla ska varar kloka, vackra och framgångsrika finns det inte plats för misslyckande eller beteenden som är icke önskvärda. Vi måste nog ha någon annan att skylla på och här kanske ungdomarnas förklaringar blir lite väl genomskinliga ibland. Men det är klart att det inte är bättre att höra Svartenbrants ursäkter varför han är den han blivit.

Detta ska hur som helst bli kul att titta lite närmre på när vi väl är hemma i Sverige igen. Föresten måste jag nog ta och titta i boken från Herbelein. Jag får inviga Västerviks bibliotek redan under första veckan (har varit där och och tittat men blev inte imponerad).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0