Att sova sin skönhetssömn

Det är klart att man inte kan säga så. En del kommer inte bli sköna oavsett dom sover 12, 14, eller 18 timmar per dygn. Själv tillhör jag inte dom utan skulle gott klara mig på 2-3 timmar för att vara fortsatt skön.

Nej, såklart skämtar jag. Vad jag i stället är ute efter är just att alla behöver olika mycket sömn för att det ska vara bra, eller att man ska fungera gott. Sambon min behöver minst 8, gärna nio timmars sömn om hon kan välja. Dock klarar hos sig på både 6 och sju för en tid.

Personligen kan jag knappast sova mer än max 7 timmar för at fungera natten efteråt. Om jag blir liggande längre slutar det alltid med att jag vaknar klockan 3 den efterföljande natten och är klarvaken. Jag fungerar annars rätt länge på både fem och 6 timmars sömn.

Nu som nattarbetare blir sömnen lite speciell. Jag har själv märkt att det bästa för min del är att slappa av och ta det lite som det kommer. Jag lägger mig mellan 8-9 och somanar därefter lite olika fort in. Är Sivan hemma och pratbar tar det alltid någon timme innan vi tystnar, annars somnar jag ganska fort. Sen sover jag till ett eller två. Står upp för att äta frukost och läsa lite vid datorn. Det blir ibland en promenad (som jag nu ska ta i kyla och solsken) och sen sover jag någon timme till på kvällen.

Det är min oppskrift för att sen vara pigg och i farten hela natten...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0