Felia 2

Så var problemet äntligen löst (verkar det som). Redan i måndags var internet igång igen och jag trodde teknikerna varit ute och ordnat något utan att ha sagt till. Just eftersom vi då varit helt utan i två dygn.

Så var inte fallet för i tisdags morse var det återigen borta. Det kom åter på kvällen en stund för att sedan återigen försvinna. Idag kom teknikern. HAN var inte alls förvånad att vi inte hade ett fungerande bredband.  Han visste ju att det inte skulle gå att få 8 MB bredband eftersom vi ligger 4 km från basstation. Han beskrev hur hastigheten faller i förhållande till avstånd och sade att det mest troliga är att jag får gå ner på två MB.

Han mätte idag (semestertider) och kom upp på en levererad bandbredd på 4,04 MB och det var precis på gränsen för det som gick att koppkla upp sig med.  Han menade att en normal vecka då alla var hemma så skulle jag hamna under det acceptabla och då inte få kontakt med basstationen. Vilket i sin tur skulle få till konsekvens att internet bara står och blinkar.

Han menade att man inte kommer göra något åt detta från Telias sida utan väntar på att det ska bli fibernät i stället. Det vet man dock inte när det blir idag. Han rekommenderade i stället att jag skulle gå ner till två MB oc menade då att med de fyra som kan levereras idag så kommer allt fungera. Så här långt har han rätt och nu ska vi bara ta ett samtal om vad jag ska betala. För nog tycker jag att det är bedrägligt att sälja 8 MB till ett hus där man borde veta att det inte går att få ut. Dessutom att ta betalt för samma hastighet när det inte överhuvudtaget går att uppnå mer än halva hastigheten. Mer om det en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0