Skatteetaten och Norge

Jag har i tre år deklarerat i Norge. Under det första året gick allt bra och jag fick tillbaka några tusenlappar. Det andra året gick det sämre, eller i alla fall inte bättre. För efter det andra årets deklaration hände ingenting. Inga pengar tillbaka och å andra sidan heller inga pengar att betala in. Så bra då säger du, käre läsare. Nja, säger jag själv.

Det är nämligen så att jag inte ens har fått en bekräftelse på den skatt jag betalat genom bu eller bä. Bara tystnad från skatteetatens sida. Jag har ringt och pratat med dom flera gånger och varken fått bu eller bä då heller. Sivan har hjälpt mig (ifall det var språkförbistring) och samma sak igen. Dom ska svara och så sker varken bu eller bä!

Till slut fick Sivan tag på en (som det verkade) ordningsam människa inne i Oslo som lovade kolla detta och sedan återkomma. Det visade sig återigen att inget hände. Sivan ringer ånyo upp och ber att få prata med samma handläggare, vilket tyvärr är omöjligt eftersom hon har semester. Den hon vill prata med ber då Sivan atta återkomma om X antal veckor. Det vill dock inte Sivan utan berättar vad det gäller och vill nu, mycket bestämt, ha ordning i detta. Handläggaren lovar fixa det och sen väntar vi (igen).

Efter återigen ett antal veckor kommer det ett besked från skatteetaten. Eller det är egentligen inget besked utan bara en inkomst och skatteuppgift, helt utan uppgifter om det är pengar tillbaka, eller att betala in. Likaså har jag inte fått bekräftat att jag fått igenom utlänningsavdraget på 10% av bruttolön. I och med deta så ger jag upp. Jag gissar att jag egentligen sitter med restskatt, men ser det som deras bekymmer att presentera de uppgifterna och ett inbetalningskort. Det är nämligen så att vi utlänningar inte kan (som norrmännen) se innan om vi har betalt rätt skatt eller inte. Den sidan i deklarationen saknas.

Så var det då dags för årets deklaration i januari. Jag hade tjänat mer förra året än vad jag gjort någonsin i Norge. En iva-syrra tjänar från och med i år 380 000 (340 000 under förra året) NOk, vilket i svenska pengar är en god del.
Så det var med spänning tiden närmade sig för skatteuppgöret. Kuvertet kom och jag öppnade det.

Minus 38 800 blev det.

Så nu har jag att se fram emot 18 400 att inbetala i augusti och så tre veckor senare precis lika mycket.

Hur det då har gått för 2006 det har jag inte vågat fråga om. Det enda jag kan hoppas på är att de pengarna ingår i denna återbetalning. För tänk om jag frågar igen och får lika mycket till i skatt.... Men för den som undrar, jo, betalt skatt, det har jag i alla fall gjort!

Ciao

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0