Att få rätt namn

Eftersom jag nu kommer hoppa på en hel grupp, vare sig dom är skyldiga eller inte börjar jag kvällens blogg med att förklara att jag nu till stor del kommer generalisera och att de betraktelser jag och andra gjort inte på något sätt är vetenskapliga. De grundas bara på vardagsbetraktelse från vanliga människor, ofta anställda i vården.

Det var för några år sedan en kollega på jobbet gjorde det helt klart för mig.  Män och pojkar som döpts till Jonny, Sonny, Conny eller Ronny var av en eller annan grund pojkar det inte gick speciellt bra för i livet. Alltför ofta hade de ett kriminellt förflutet med ett antal domar för olika förseelse. De hade inte sällan suttit en eller anna gång i fängelse. Det var oftast inte riktigt stora grejer utan mer småkriminalitet. Likaså var dom alltför ofta missbrukare. Endera med alkohol, men inte heller sällan både droger och tabletter i tillägg.

Det här är en iakttagelse som i huvudsak är gjord i Norge, men när jag närmare tänker efter så stämmer den rätt bra in i Sverige också. Varför? Ja, det är ju inte lätt att svara på. Kan det vara så att namnen var lite tuffa och användes av vissa människor och att barnen därmed redan från början (även med ett annat namn) låg i riskzonen genom att föräldrarna tillhörde en grupp där kriminalitet var vanlig. För inte gör väl ett namn någon till en kriminell?

Har du någon aning? Kom gärna med tips och idéer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Känner en Johnny som är ytterts välanpassad och har ett välbetalt jobb,snygg fru och söta barn. Mig veterligen har han aldrig varit kriminell. Lite vanskligt att dra alla över en kam...det vore som att säga att alla manliga sjuksköterskor är homosexuella....

2008-08-29 @ 08:19:03
Postat av: Anonym

Ja, det var just det jag inledde med. Risken med att generallisera :-)

2008-08-29 @ 08:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0