Norske talenter...

heter en programserie som går på slutet här i Norge. Vi har nu kommit fram till semifinaler där det är åtta medverkande varav två går vidare till en final. Tittarna röstar fram en finalist och en jury röstar så fram sin egen favorit.

Jag tänker att serien säkert finns även Sverige och eftersom det är en serie som går i USA så är det troligen tv4 som står för den. Nu är vi inte så hissiga på tv, varken Sivan eller jag men några avsnitt har vi sett. Det är blandat med sångare, unga och gamla, trollkonstnärer, hiphoppare, jonglörer, ett barn som leker med rockringar, folk som har sönder saker och sen dom som bara finner ut något för att få sina två minuter i tv-strålkastaren. Den jag tänker mest på då är han som slog sönder ölburkar mot pannan. Det kan man väl tänka sig går bara lättare och lättare desto fler uppträdanden man gör?

Jag har sett ett par avsnitt av den amerikanska serien på jobbet när det varit lugnt och slås över hur otroligt stor skillnad det är på olika länder. Där vi (Norge, Norden) har en liten 6-årig pojke som står och snurrar med rockringar på armar och ben (jätteduktig) har amerikanarna glitter och paljetter, fyrverkerier och en scenshow som troligen är påkostad det tiodubbla, minst. Likaså är deras artister proffesionella och som sedan länge försörjer sig på sin hobby i en eller annan grad. Då ka jag tycka att den nordiska oskulden känns befriande.

Igår så läste jag systerns blogg och såg då att hon skulle se American Idol och eftersom jag var ensam hemma så satt jag och zappade lite mellan olika kanaler. jag skulle egetligen sett idolprogrammet i studiesyfte, men fann det fyvärr så otroligt ointressant att jag inte stod ut. Jag har aldrig sett det förut men fann en sak bra. Det var just att så många av sångerskorna sjöng lite fel och lite falskt. DET var lika befriande som de norska talangerna!

Här gottar jag mig fortfarande åt då den norska Kurt Nilsen (ändrat efter Sivans inlägg) med rött, spretigt hår, glest mellan framtänderna och lite småtjock vann hela World Idol finalen för fyra år sedan. Helt otippat och så lite tv-mässig i utseende.


Det är härligt med det oväntade!

Kommentarer
Postat av: Sivan

Kurt med K, vennen!

2008-04-14 @ 17:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0