Morgon i Norge

Så vaknar jag och det är tisdag igen. Klockan är 06:00 och Sivans väckare surrar diskret. Hon ska på jobb och tanken är att jag ska ligga kvar och sova i minst en timme till. Jag ligger bara en liten stund innan jag inser att jag faktiskt är utsövd. Så jag gör i stället så att jag står upp och lagar frukost och så äter vi tillsammans innan sambon min går till jobbet. Hon, den stackaren har sovit dåligt. Hon börjar ett nytt jobb idag och eftersom hon varit sjuksköterska på otropeden i en massa år och ny ska bli speciallist inim hjärtmedicin spökar det väl en eller annan tanke uppe i huvudet.

Själv så sätter jag mig för att läsa tidningarna och finner i dom norska, fotboll (som vanligt) och i dom svenska i stort sett det samma. Undantaget är de tragiska historierna om Arboga och om den försvunna flickan Engla. Vad som också slås upp är att Maranata återigen vill få laglig möjlighet att aga barnen samt efterdyningar av det norska FrP-utspelet med Siv Jensen som partiledare som igår äntligen bekände färg. De erkände till slut att de är emot i stort sett all invandring som inte tillför landet något. Endera i kompetens eller i ekonomi. Alla andra ska omedelbart avvisas vid gränsen.

FrP är ett relativt stort parti i Norge och många ger stötte då dom förespråkar väldigt enkla lösningar på det mesta. Många av oss minns Ny Demokrati med Bert och Ian och det är lite samma typ av lösningar. Mindre skatter, mindre invandrare, lägre mat och bensinpris. Mindre socialbidrag och hyresbidrag och så vidare. För den som är intresserad kan man läsa FrP:s partiprogram och jämföra med Sverigedemokraterna och man finner stora likheter mellan partierna. Möjligen att Frp är ännu bättre på att linda in det ma egentligen vill ha sagt. Kort och gott ett populistiskt parti som spelar på att folk spontant tar till sig deras tankar utan att så mycket reflektera var pengarna ska tas ifrån, eller vad det får för konsekvenser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0