En gammal kompis

igår fick jag ett mail från en gammal kompis. Vi har inte träffats på över två år, men vi sänder ett mail någon gång ibland till varandra så vi vet lite vad som händer och sker. Mer än så är det inte. För en vecka sedan fick jag ett mail från en annan kompis som jag på samma sätt håller kontakt med. Det är lite märkligt så lite det behövs för att man ska hålla kontakt och upprätthålla en förbindelse. För jag är helt säker att den dagen vi träffas, de gamla kompisarna och jag, så har man inga problem att ta upp kontakten och att finna aktiviteter tillsammans. Precis på samma sätt som jag tror att samtalet oftast flyter lätt och obehindrat och detutan att man behöver stanna i det förgångna.

När jag sedan tänker tillbaka på ännu äldre kompisar som jag haft så är det just bara någon som jag har kontakt med. Då dessutom bara någon gång om året och i princip genom et mail med ett par korta rader. Jag funderar på var gänsen går för att vara gammal kompis till att ha blitt en gammal f d kompis, eller till och med en gammal bekant.

För trots att folk säger att man varit så täta kompisar att man kan vara hur länge som helst ifrån varandra så tror jag inte på det. Det är samvaro, likheter, bekräftelse och respekt som binder oss samman och finns inte det kvar utan det är en annan person som står framför oss så är frågan, räcker det? Räcker det för att ta upp tråden och vara bästa vänner igen? Eller blir det så att man träffas och har en god stund, skrattar och berättar gamla minnen och sen blir det inte så mycket mer eftersom man som ett gammalt äktepar glidit iväg i varsin riktning.

Kanske och troligen kan man utveckla en ny tät vänskap på samma sätt om man fortfarande tycker om den man ser i vännen. Men har denna person utvecklats i en helt annan riktning så blir det nog rimligt svårt. Själv har jag väldigt lite behov att ta kontakt med tidiga ungdomsvänner eller från barndommen. Jag tror inte vi har mycket gemensamt idag utan att det skulle bli just en "minnenas afton". Fast det är väl inte att förakta det heller.

Stay friends är en websida som knyter samman gamla kontakter. Den går säkert att ragga på också, men grundtanken tror jagär att finna gamla skol- och ungdomskamrater. Här blir det (i alla fall för mig) att folk dyker upp och så frågas det om man minns dom. Det pratas lite om vad som skett igenom livet fram till idag och sen är det bra. Jag har inte funnit någon kontakt som lett till djupare förbindelse än så. Det är faktiskt helt ok!

God morgen på dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0