Bortbjuden på söndagsmiddag

I kväll är vi bortbjudna på middag. Stackare, tänker du kära läsare, stackare som så sällan är ute att han måste berätta det på bloggen.


Jahadu, säger jag då. Du skulle bara vara med så förstod du vad det var som var speciellt med att vara utbjuden idag. Det är nämligen så att det är ett par bekanta som är väldigt trevliga. Mannen i huset (precis som här hemma) är den som står för matlagningen och han är tydligen väldigt duktig på det han gör (säger dom!).


Det är bara det att han och jag inte befinner sig på samma planet när det gäller matlagning. Jag som lagar en blandning av gammal husmanskost och nyare rätter och så han?.

 

Han lagar bara vad jag förolämpande kallade ?gammal mat?. Det vill säga från en tid som var för länge, länge sedan. Det var hans mor som lärde honom detta för många år sedan. Det innebär att man har lärt sig laga mat på 60-70 talet i ett land som nästan inte har matkultur alls. Får i kål och stora tunga kokta potatisbollar med fläsk i. Så kompakta att en räcker ett helt dygn. Eller norsk ribbe som är en variant på revbesspjäll där hela svålen steks så länge i ugnen att den blir krispig, eller rentav stenhård. Ett land där man säljer lungmos och medisterkorv i butiken. Folk äter det! Båda har en fetthalt på > 80%.



Kanske blir detta jättegott, kanske måste jag säga ?-Ursäkta men detta går bara inte?.

 

Annars kan man väl kanske äta den nya norska nationalrätten Pizza Grandiosa!

 

Jag har haft tur jag som funnit en norsk kvinna med svenskt matsinne!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0