Bloggtorka

Det kunde man tro, men så är inte fallet. I stället är det vårt mobila bredband som ställer till det genom att vi i den finsstilta texten, långt bak på sidan, typ, 37 finner en klausul som säger att när man lastat ner mer än 2 GB så stryps nedlastningshastigheten till nästan ingenting.

Det går att ta sig förbi genom att betala, men det har jag ingen lust med. I stället förbannar jag mig själv att jag bara läste de första 25 sidorna i avtalet där man pratar om att det är fritt och gratis att surfa helger och nattetid. Nu sitter jag således på jobbets dator, klockan är snart fem och det är bara tre timmar kvar.

Jag återkommer när jag finner fungerande uppkoppling....

See yaah

På en stenig strand i Östersjön

Idag skulle jag egentligen ha varit hemma och fixat inför arbetsperiod. Nu blir det inte alltid som tänkt och i stället for jag ut på sjön. Ja, Sivan, jag vet att jag inte skulle men det var så jäkla fint väder och varmt så det gick nästan inte att vara kvar i stan.

Eftersom det blåste så förskräckligt så tänkte jag bara se om det gick att paddla ut på öppet vatten. Jag var nog klar över att jag skulle vara tvungen att vända i kanalmynningen. Väl där så visade det sig att det blåste rakt in och att det verkade teoretiskt möjligt att paddla rakt över till den första ön och så därifrån i lä ta sig till en fin solklippa. Sivan och jag hade tittat ut en vad det verkade fin sandstrand.

Väl där så var det en fågelstrand och det formligen stank av fågelskit. Alltså vände jag om och kryssade tillbaka till de öar jag kom ifrån. Här fann jag lä på västsidan och det blev ett par fina timmar i solen. Det blev nästan ett helt ba också.

I lä mellan ett par små öar

Här fann jag en klippa att sola, bada och äta lunch på

Kejsarens nya kläder.....

eller allt går att sälja med mördande reklam.

Det senaste jag funnit är djurmarknaden. Vi har sedan en tid tillbaka letat efter en kattkompis till Desmo och jag kan inte annat är förundras över folks påhittighet för att kunna plussa på hundringar, eller tusingar för ingenting. Jag kollar varje kväll av Blocket och ser hela tiden dessa lurendrejare och bedragare. Dom säljer allt från bilar till hemelektronik och deras egna lovord över produkterna de säljer har ingen gräns (ingen övre i alla fall).

Man pratar om finaste på blocket, bästa priset i landet, högsta kvalitéten osv, osv.

Nu över till det jag fann även denna kväll. Tre kattungar av högst vanlig svensk bondras. Annonsen framställs som om de är de bästa raskatterna och deras färger och egenskaper beskrivs som minst sagt unika. Annonsen är lång och så tycks informationen också vara. Men när man så läster en gång till inser man att det bara är vissvass. En massa trams.

Annonsen avslutas sedan med att man i köpet får en katt som är avmaskad två gånger mat och en mapp med information om katten.....

Tyvärr finns denna typ av annonser nästan varje dag. Just att man ska beskriva kattungar för något dom inte är. Man hämtar text och färgbeskrivningar ur raskatternas hemsidor och på det sätter försöker klippare tjäna lättförtjänta pengar på sina vanliga stallkatter som sköter parning och födsel precis som det själva vill. Detta helt utan att ägaren påverkar det hela.

Man finner på nya raser genom att korsa den ena sorten med en andra, eller tar överbetalt för tjuvparningar som aldrig borde fått äga rum. Här låtsas man att man fått en ny kattras som är så mycket finare än den ursprungliga. Eller så hittar man på att kattungen har en åttondel perser, en åttondel norsk skogskatt och en åttondel av vad som nu verkar gå att sälja. Och just därför ska den fula kattungen kosta 3000 kronor.

Det blir mycket pengar på ett år det för den som har ett par katthonor går ute och får para sig hur som helst. På Blocket  dyker det upp mellan 50-80 katter per dag som är till salu. Hur många av dessa som far illa kan vi bara gissa. Därför uppmanar jag dig som har katt, eller känner någon som har. Sterilisera! Sätt stopp för detta vansinne.

För den som undrar... Katterna på Blocket som jag inledde med finns under Kalmar och kostar 1800 kr styck. Hur ska det gå för dom? Kommer någon lättlurad stackare köpa? Troligen inte och vad de då får för livsöde kan vi bara gissa.

Kejsarens nya kläder. Vi betalar gärna för ingenting än idag

Fortsatt finväder

Idag har det återigen varit en dag utan ett enda moln på himlen. Värmen ökar för var dag som går och idag var det så varmt att jag packade  ihop och drog iväg till sjön ett par timmar tidigare än tänkt. Det var onsdagspaddling på tisdagen och kvällens tur gick till Idö där det blev fika innan vi sakta kryssade oss hemöver.

Dagen har annars mest tillbringats i solstol på verandan. Jag köpte en ny bok igår som har fått tiden att gå. Jag har ocksp varit hos glasmästaren och köpte en ny bilruta för 2100 kr. Det var nämligen så att jag plötsligt hade en liten spricka i rutan när jag tod bilen ur garaget på midsommardagen. Dagen efter hade den lilla femcentimeterssprickan vuxit till nästan 15 cm och igår gick den plötsligt över nästan hela rutan. Skumt! Glasmästaren sade att det i princip alltid är stenskott även om dom är så små att dom inte syns. Tänk, jag som har haft ett par stenar som skvättit upp på rutan. Dock utan märken.

Pelargoner

I min familj har det varit en hel del prat och skriverier om blommor. Som vanligt har jag inte helt koll, men jag tror att ett par systrar (jag har ett antal) håller på och mekar med pelargoner och om jag fått med mig det hela rätt så har min far blivit någon form av proffs på att driva upp orkidéer.

Inspiererad av detta så fick jag i höstas för mig att jag skulle prova att behålla de pelargoner som Sivan, min kära sambo hade köpt. Sagt och gjort!

En som var lite större, lite kraftigare fick bli försökskanin och sattes undan. Jag läste på lite olika sidor och gjorde väl i stort sett som det stod där. Kanske var det lite för varmt, men det verkade fungera ändå.

Våren kom och den sattes fram i värme och ljus. Den gödslades och beskars ner till nästan ingenting. Sakta, sakta skedde det saker och i stället för en blomma hade vi nu fyra, fem. Så kom den nedskurna alltmer med värmen och är nu stor, tät och med en hel del både blomor och knoppar. Inte vet jag vad jag ska göra med den till hösten, men jag anar att jag gör ytterligare ett försök.

Sivan som förr tyckte att pelargoner var riktiga "kärringblommor" inser alltmer att det är en vacker blomma som är otroligt tacksam då den just inte kostar något och blommer nästan hela sommaren.

Hörs i morgon....

Midsommarhelgen

Så var midsommar över och ungdomarna har rest hem. Fredagen som var själva midsommarafton ägnades åt grillning, vin, jordgubbar och spel. Det var kamp i nya finans som gällde och P3 avgick med segern med C på god andraplats. Sivan som aldrig lyckas i det spelet åkte ut så det sjöng.

Midsommardagen skulle vi vara tidigt på sjön, men eftersom vädret inte var något vidare drog det ut på tiden. Yr.no hävdade att det skulle bli okej väder och vid lunch såg det lite blått ut på himlen så vi lastade bilen full och så for vi ner till Reginelund där vi lade i kajakerna.

Efter lite vinglande var vi så iväg. Ungdomarna hade aldrig paddlat kajak förr men fick det till bra. Vi tror att P3 med sin ridvana hade det lite lättare till en början. Det såg så ut i alla fall.

Halvvägs ner till Lysingsbadet där vi skulle äta lunch, började det regna. Det ökade och ökade och väl framme var det mesta vått. De sista hundra metrarna började det dessutom åska så vi tog i lite extra då åskan inte var långt borta. Vi kom lagom i land då himlens portar öppnade sig och regnet vräkte ner. Vi ställlde oss under några täta och gamla tallar och sökte skydd. Dock blev det kallt ganska fort och efter ca en halvtimme kom Sivan med det lysande förslaget att hon skulle bjuda på pizza. Dyrt som tusan då de kostade hundringen styck, men gott var det och lite varma blev vi även om vi inte torkade. Vi säger återigen tack!

Under den timmen skingrades molnen och det blev alltmer blått. Vi bestämde oss för att ta en tur runt öarna vid Lysingsbadet och efter en halvtimmer bestämma oss. Det var nu återigen varmt och skönt, men de svarta molnen i horisonten gjorde att vi fattade geslutet att resa hem för övernattning.

Väl hemma blev det mer mat, spel och vin, men utelivet hade gjort sitt och det blev därför en tidig kväll.

Så vaknade vi till en ny och fin dag. Kajakerna låg kvar på biltaken och vi packade i en hast för att återigen bege oss ner till hamnen. Idag blev det återigen en paddeltur på ett par timmar. Det var Gamlebyviken vi paddlade runt och så fick vi lunch nere vid Gertrudsviksbadet. Strålande ssol, glada miner och en härlig tur.

Sammanfattningsvis är vi nöjda. Vi fick med allt utom tältningen och den klarade jag mig gott utan.

Grillat, snaps och jordgubbar på midsommarafton

På väg ut från Västervik

Och så kommer regnet, mer och mer och mer

och så måste vi till slut söka skydd då det börjar åska

Efter maten var det återigen vackert och vi tinar sakta upp

och så såg det ut som sommar igen

Så var det söndag och vi var ute igen. Sivan undersöker en tunnel

Vid badet Gertrudsvik blev det salladslunch med öl i solsken

Midsommarafton i Västervik

Så är det kväll och maten är avklarad. Eftersom jag är kocken så är det någon annan som plockar undan. Nu är det en snabb blogg i väntan på kaffe, glass och jordgubbar. Därefter kommer Nya Finans (som vi påbörjade på eftermiddagen) slutföras.

Dagen har varit bra. Mestadels sol och vi har hunnit vara både på stan och ute vid slottet på Gränsö och firat midsommar.

Här några bilder från dagen.....

HerrE med Sivan utanför Gränsö slott

Stången bärs fram och sätts på plats

Och så dansas det lite gammeldans

Väl hemma slipar HerrE kniven och börjar med maten

Maten på bordet och drycken likaså

Paddling till Äskeskär, Tjust skärgård

Igår var det fint väder hela dagen trots varningar att det skulle bli sämre. Vi passade på att fortsätta i trädgården med rabatter och det sista barrträdet fick också ny design. Denna gång var det Sivan som skötte flismaskinen.

Dagen försvann snabbt och efter en sväng till butiken var det dags att lägga på kajakerna eftersom det var onsdagspaddling. Denna kväll skulle det vara två grupper, en nybörjar och en med lite mer öppet vattenvana. Det var nog tur det för då Sivan och jag lade i våra kajaker så blåste det rejält och då vi valde att paddla från stan ut till Gränsö slet vi ordentligt med hög, krabb sjö som kom från alla håll och som skickade kajakerna hit och dit på ett märkligt oberäkneligt sätt.

Väl ute vid VKV-varvet (ja, det är här man bygger den kända VKV kajaken) mötte vi resten av gänget. Vi blev 9 paddlare i vår grupp och dom var fem i den andra. Vi satte kurs mot Gränsö kanal och var snart ute på öppet vatten. Det var härliga vågor och grövre sjö har jag personligen aldrig varit bort i. Ingen annan heller som det lät som. Hela koncenterationen gick åt till att hålla kajaken upprätt och efter någon timmes paddlande kom belöningen.

Vi landade på sandstranden på Äskeskär, allra längst ut i skärgården. Det är en relativt stor ö som är bebodd under sommaren. Nu såg vi ingen och vi satt vid stranden och tog vårt kvällsfika samtidigt som vi såg de svarta molen hopa sig över fastlandet. Det dröjde inte innan regnet föll i horizonten och vi valde att packa ihop och försöka gömma oss inomskärs när vi gick tillbaka. Detta för att det är svårare att paddla med vinden och vågorna kommande snett in bakifrån.

Klockan 21 var vi så tillbaka vid varvet och sade hej då åt de andra. Vi fick så sällskap av Björn tillbaka till stan. Här tog vi en  tur genom hamnen och kikade hur det såg ut med utelivet innan vi tog de sista fem minuternas paddling till reginelund och bilen. D var klockan 22 och det var gott att få åka hem och ta lite fika och lite nattamat.

Segelfartyget Vega möter oss utanför Gränsö

Sivan och jag håller i varandra för att ta kort då det gungar väldigt

Här har vi sökt lä bakom St Rågetholmen

Kvällsfika på Äskeskär i sol medan det regnar över Västervik

Oväder från Söder

I farleden och i motljus ser vi sedan Vega komma tillbaka

Ett svanpar i Gränsö kanal väser åt oss för att vi är lite för nära

Speedwayseger hemma mot Lejonen

Familjen har blivit speedwaygalna. Kanske mest jag, men i kväll fick jag Sivan med (och hon tyckte också det var kul). Det regnade klockan 17, men två timmar senare när matchen började var solen nästan framme. Det blev en fin speedwaykväll och varmt och skönt blev det.

Solen kommer åter redan i andra heatet

I pausen ville Sivan kika där grabbarna mekade

Heatseger Västervik 5-1 och matchen är klar

Slutresultatet då? Jo, Västervik 54, Lejonen 42

Midsommar i Västervik

Sol är beställt, maten likaså. Sivan har fått upp ungdomarnas tält och allt verkar finnas med. Nu är det bara smådetaljer kvar och sedan kan det få vara tredag.

Gästtält av klass. Allt i ordning :-)

Sommar och sol

Det vackra vädret vi haft de senaste dagarna tycks hålla i sig. Det verkar till och med som om det ska kunna fortsätta fram över midsommar. I går kväll grillade vi till sommarvärme och idag planerar vi för att åka till sjön. Inga kajaker då det är onsdagspaddling i morgon. I stället blir det badstranden. Vattnet är ca 14 grader så jag tror inte det blir något dopp.

Men..... vem vet?

Sivan i frukostmundering låter solen värma sig

Solen sprutar över det nyplanterade från igår

Sol och trädgårdsarbete

Så blev det vardag och trädgården och soptippen var öppna igen. Jag hade lovat Sivan att vi skulle fixa häcken idag om det var fint väder och det var det redan tidigt i morse. Det var lite kyligt men redan efter åtta var det helt okej ut. Det har blåst något förfärligt, men inte så man frysit, tvärtom så var det nästan skönt att det fläktade så pass bra.

Vi for iväg och hyrde en kärra och så åkte vi till Målserums avfallsanläggning. Därefter for vi direkt ut till Piperskärr och Mariebergs trädgråd. Vi hade varit där tidigare och sade dom att det bara var att komma för dom hade alltid tuija hemma. Väl där visade det sig att det inte var alldeles säkert. 130 cm för 200 kr/st, det hade dom. Men hon var osäker på 60-80 cm. Sivan blev helt svett och vi bestämde i alla fall att ta det dom hade och så fixa resten på ettt annat ställe.

Nu hade vi tur. Vi fick våra trettio buskar och det blev t.o.m ett tiotal över. Så eftermiddagen har vi grävt, spettat, vattnat och planterat. En av de gamla torra barrträden fick en ny design och så fick kompostkvarnen komma fram igen. Det luktade otroligt gott av det uppflisade träet.

Sivan har planterat ytterligare lite blommor och så har det varit städning ute. Vi är toppennöjda och ska nu strax belöna oss med grillat kött, bea och ett glas vin eller två.

30 uppgrävda hål som Sivan fixat. Staketet bortfraktat

Det som var barrlöst och fult har sågats bort och körs nu i kompostkvarnen

Så här fint blev det efteråt. Nu ska bara häcken växa dryga metern till

Bilder från Gryts skärgård

Lite bilder från gårdagens paddling.

Dagens första fikapaus. Kaffe och kanelbulle

Ett trångt sund mellan ett antal öar

Gubböns utkiksplats

Slappar lite efter maten som var färsk potatis, morötter och kalops

Vi tar en rundtur på Grönsö

Så måste Sivan ha lite i magen igen

Sista bensträckaren för dagen. Klockan är nu drygt 19

Paddling till Gubbön, Gryts skärgård

I går morse när klockan ringde var det kallt på sovrummet. När jag stod upp strax före halv sju och kikade ut var det helt vått eftersom det just kommit en rejäl regnskur. Ingen vidare start på en heldagspaddling. Dessutom en paddling som vi skulle åka nästan tio mil för att genomföra.

Nu vet vi att paddelgänget inte ställer in, oavsett väder utan har man anmält sig så kommer man. Det är bara lite mer kläder på dessa dagar. Så även denna gång. Deltagarantalet hade till och med stigit. Vi var nu tio tappra själar som satte kursen norrut mot Valdemarsvik och kusten utanför.

Det duggregnade hela vägen till avfarten.Men innan vi kom framtill kusten kunde jag peka mot himlen och säga åt Sivan att kika i kanten. Man anade ljusare himmel där. Så blev det. Väl framme vid Eköns bad var det lite blått på himlen och innan klockan var halv tio var det blå himmel med moln. Härligt.

Det blev en fin dag med sol, värme och härlig paddling. Det var jättehöga dyningar när vi gick ut men senare lugnade det sig och blev nästan helt stilla. Vi såg inga örnar eller sälar, men det var en vanvettigt vacker natur och skärgård. Det belv ett par stopp för mat och dryck. Ett stopp gjorde vi på Gubbön där vi klättrade upp till utkikspunkten. Det var en bedårande utsikt över stora delar av Gryts skärgård. Det fanns också en stenkummel som förr användes för att markera farleden.

Middag intogs på Grönsö. En vacker ö som var med på tv i påskas. Programet handlade om mannen som bott där i alla år och försökt hålla ön öppen. Nu har han flyttat och barnen har tagit vid. Det slumpade sig så att när vi var där hade korna rymmt och vårt sällskap fick vara med och driva tillbaka dom. Tur för familjen som fick så många "extrahjälpare" och tur för paddelgänget som fick ytterligare lite ö-historia.

Vi var tillbaka vid  Ekön först 20.20. Dom flesta rejält trötta. Då hade vi under dagen paddlat lite över tre mil. Det ger fin träning det.

Ett stativ hade nog gjort susen, men här fick det bli handhållen kamera och vrida på egna fötter.

Astrid Lindgren o Vimmerby

När man åker genom Småland passarar man de klassiska byarna som finns i Emilböckerna. Det är Vimmerby, Katthult och Mariannelund. Små fina ställen som vi vid tillfälle ska försöka berätta lite mer om.

Vimmerby och Katthult har dessutom ett par trevliga skyltar både när man kommer in i, men även åker ut från samhället.

Haglöfs Crag

Idag fick jag mina nya vandringsskor. Typiskt att få dom en dag efter sista vandringen med pensionärsgruppen :-)

Hur som helst var dom toppensköna och det var en specialsula som ska anpassas efter foten. Endera genm att man går i dom under två dagar (hoppas man får ta av dom på natten och att det fungerar ändå) eller att man hettar upp dom till 90 grader och sedan står på stället i dom i tio minuter.

Jag beställde fel färg och skulle haft ett par svarta/grå, men bel så förtjust i denna färgen att jag bestämt mig för att behålla dom. Jag tror varken ugglor, vargar eller björnar skräms bort av färgen på mina nya fina skor. I morgon är det paddeldag. Det är Gryts skärgård som ska få ett besök av nio paddlare från Västervik. Så läser du detta i tid, håll tummarna för bra väder och lagom vind.

Haglöfs Crag storlek 43

Zemgo, telefontjänst eller vanligt svindleri?

Idag har jag sagt upp mitt telefonabonemang efter många år hos samma företag. Det är Telenor, tidigare Telenordia som jag gått ifrån på grund av deras sammarbete med företaget Zemgo.

Jag har den senaste tiden fått allt högre telefonräkningar och det kulminerade idag med 448 krono. Då hade jag ringt två samtal på tre minuter och sänt två sms. Efter att ha loggat in på internet och kikat på räkningen fann jag att jag knutit mig till en specialtjänt som senare visade sig vara just Zemgo. En eller annan gång har jag svarat på något och på detta sätt acceerat att Zemgo sänder mig sms som kostar 15 kronor per gång. Dessutom tar dom en serviceavgift på 50 kronor per vecka, det utan att du behöver säga ja tack till att vara med. Jag har ju fått en del sådana i det sista men inte tänkt mer på det än att det varit vanlig reklam och som man tyvär spammas med överallt numera.

Jag slog på internet och såg att företaget bl.a varit på plus och att man där menar att det är rent bedrägeri man bedriver. Tydligen är det svårt att stoppa företaget, men vi kan bara hoppas på att det löser sig. Länk finner du här Vad ungdomarna säger kan du läsa här. Företaget själva säger sitt på denna sida.

Hur göra man då för att slippa ut från denna fälla. Jo, du sms:ar "stop" till 72572

Vad har då Telenor med detta att göra undrar du då? Jo, såklart tjänar företaget stora pengar på detta via samarbetet. Det är just därför jag inte vill ge pengar till ett sådant telefonbolag. De bör i stället säga att "Nej tack" Denna typ av verksamhet vill vi inte medverka till.

Så..... vanligt affärsbeteende eller svindel? Döm själv. Jag vet vad mitt svar bli om du frågar!

Torsdagstur med vandringsgruppen

Idag var det säsongsavslutning med vandringsgruppen. Vi var tolv pigga själar som billedes förflyttade oss ner till Blandkaholm. Här blev det en nätt tur på dryga 12 km, mestadels på grusvägar och i närheten av havet. Turen avslutades med lunch på Blankaholms Gästgiveri där de flesta valde lax och potatis, medan två av oss i stället valde jägarbiff (troligen med älgkött som ingrediens)

Solen sken större delen av tiden och det var varmt och gott. Väl hemma fortsatte gårdagens arbete med att gräva för häck och oljning av trädäck så det klarar sommarens torka och regn. Efter lunchen beslutade vi att äta lite lätt och därmed fick det bli kycklingsallad.

Vattenväxter

Kycklingsallad till kvällsmat

Arbetsfördelning

Så är vi igång igen. Sivan gräver upp stolpar och flyttar cykelhinder med spett och slägga och själv står jag i köket och kokar färskpotatis samtidigt som jag springer fram och tilbaka till grillen där det ligger fläskfilé, tomater och halloumi. Där i mellan är jag bort och kollar Sivan och hur det går. Grannarna står nyfikna på balkongen och undrar säkert vad vi är för märkliga figurer. Fast det är klart.... ska sanningen fram så var jag också med och knackade bort staketet och spättade bort de gjutna stolparna. Fast det såg säkert inte grannarna....

Hemma i Sverige

Så är jag hemma i Västervik i kyla och gråväder. Det har nästan stått stilla här i trädgården förutom en rododendron som börjat blomma. Det tyder på att vi haft bättre väder i Norge än i Sverige då det i alla fall varit varm sol i perioder.

Att det inte blivit någon blogg beror inte på arbete utan att dels vår dator slutade att fungera. Den var bara svart och eftersom det inte åskat så gissar jag på att det är laddningen som inte längre är som den ska. Sedan har de bytt dataavdelning på jobbet vilket innebär att nu är det lite proffsigare skött. Det har tyvärr också fått till konsekvens att massor av sidor är spärrade, däribland inloggningssidan på bloggen.

Inget att göra åt det.

Här kommer i alla fall ett par bilder på stället vi bodde vid och naturen utanför vårt fönster.

Utsikt från fönstret i vårt rum

Hyttan från vägen

Inte lågt i tak, men väl i dörrar och fönster

Så kallt, så kallt

Då är vi återigen i Norge och jobbar och som jag skrev tidigare så är det perfekt att åka just då det fina vädret tillfälligt försvann, Här är det grått och kallt. Både ute och inne. Det var lite sol i morse när jag vaknade och det glittrade i fjorden som vi bor 100 meter ifrån.

Det låter som riktig idyll, men jag ska kanske lägga ut ett foto så du kära läsare får se hur vi bor. Det kostar lika mcket att bo här som det gör att hyra en fin stuga i Sverige. Det dessutom under högsäsong. Då har man toalett, vatten och fina möjligheter att laga med. Det har inte vi.

I tillägg så går det inte att få varmt här.  Nu, efter 5 timmar så börjar det bli drägligt. Det står ett gammalt el-element mitt på golvet och glöder. Tyvärr ger det bara värme mitt på golvet dessutom.

Inatt drömde jag en återkommande dröm. Det var att det läckte in vatten från fjorden och att det var därför det var så kallt och fuktigt. Först när Sivan stod upp och jag fick dubbla täcken blev det  okej varmt och jag fick sova en hel timme i sträck.

Idag har det varit utbildningsdag och sedan har jag varit ledig. Det innebär att jag har suttit här (legat i perioder) och tittat på film. Jag är uppe i tre stycken nu (ingen som kan rekommenderas) och hinner nog en till innan min kära levnadskamrat kommer hem.

Så här tror jag det ser ut utanför fönstret

Arbetsvecka

Vi går mot kallare tider och regn och vi ska idag åka för att jobba ett par dagar. Det är en kort tur och vi är hemma igen redan efter helgen. Då är Sivan klar i skolan och vi vill ha fint väder till dess.

Denna gång är första gången vi bor utanför sjukhuset. Det blir norsk hytte, vilket varken Sivan eller jag ser fram emot. Det finns ingen toalett och heller inget vatten. Har vi tur så finns det en anläggning vid sidan av som fungerar, men det är Norge. Dvs inget är säkert.

Vi återkommer med bilder och rapport om det mobila bredbandet fungerar.

Säl och örnjakt i Västervik

Idag var jag återigen ensam på sjön. Det var lite oklar om Sivan skulle kunna vara med och därför ringde jag inte någon annan. När morgonen kom bestämde hon i alla fall att hon ville jobba ytterligare med sin slutuppsats för att inte hamna i tidsnöd till onsdag då vi åker.

Jag var hemma till lunch, men sedan var det så hett ute i trädgården att det inte gick att sitta där. Alltså packades ett par vatttenflaskor tillsammans med kamera, karta och gps.

Turen gick idag ut till Gränsö och därifrån gick jag söderut mot samma område som Sivan och jag var i förrgår. Det var inte ett moln på himlen och det var knappt någon vind. Jag höll mig på resan nedöverresan i huvudsak längst ut i havsbandet och hade de sista öarna innanför mig. Detta på grund av fågelskyddet som gäller nästan övarallt fram till mitten på juli.

Det var nästan spegelblankt och turen gick fort. Jag hade hoppat på att se säl när jag kom ut, men hade ingen tur med mig idag. Det är möjligt att man måste ut i mindre befolkade delar av skärgården för detta. Jag hade heller inte turen att se örn idag.  En, vad jag tror fiskgjuse, var allt förutom massor av olika sjöfåglar.

Det blev ett par stopp för vatten och vid Idö passade jag på att ta ut kurs till hemresan innan jag vände norrut igen. Nu har jag bra koll på området  och vet ungefär var vi kan bo över midsommar. Är det fullt där gör det ingenting eftersom det finns nya öar överallt.