Zemgo, telefontjänst eller vanligt svindleri?

Idag har jag sagt upp mitt telefonabonemang efter många år hos samma företag. Det är Telenor, tidigare Telenordia som jag gått ifrån på grund av deras sammarbete med företaget Zemgo.

Jag har den senaste tiden fått allt högre telefonräkningar och det kulminerade idag med 448 krono. Då hade jag ringt två samtal på tre minuter och sänt två sms. Efter att ha loggat in på internet och kikat på räkningen fann jag att jag knutit mig till en specialtjänt som senare visade sig vara just Zemgo. En eller annan gång har jag svarat på något och på detta sätt acceerat att Zemgo sänder mig sms som kostar 15 kronor per gång. Dessutom tar dom en serviceavgift på 50 kronor per vecka, det utan att du behöver säga ja tack till att vara med. Jag har ju fått en del sådana i det sista men inte tänkt mer på det än att det varit vanlig reklam och som man tyvär spammas med överallt numera.

Jag slog på internet och såg att företaget bl.a varit på plus och att man där menar att det är rent bedrägeri man bedriver. Tydligen är det svårt att stoppa företaget, men vi kan bara hoppas på att det löser sig. Länk finner du här Vad ungdomarna säger kan du läsa här. Företaget själva säger sitt på denna sida.

Hur göra man då för att slippa ut från denna fälla. Jo, du sms:ar "stop" till 72572

Vad har då Telenor med detta att göra undrar du då? Jo, såklart tjänar företaget stora pengar på detta via samarbetet. Det är just därför jag inte vill ge pengar till ett sådant telefonbolag. De bör i stället säga att "Nej tack" Denna typ av verksamhet vill vi inte medverka till.



Så..... vanligt affärsbeteende eller svindel? Döm själv. Jag vet vad mitt svar bli om du frågar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0