Säl och örnjakt i Västervik

Idag var jag återigen ensam på sjön. Det var lite oklar om Sivan skulle kunna vara med och därför ringde jag inte någon annan. När morgonen kom bestämde hon i alla fall att hon ville jobba ytterligare med sin slutuppsats för att inte hamna i tidsnöd till onsdag då vi åker.

Jag var hemma till lunch, men sedan var det så hett ute i trädgården att det inte gick att sitta där. Alltså packades ett par vatttenflaskor tillsammans med kamera, karta och gps.

Turen gick idag ut till Gränsö och därifrån gick jag söderut mot samma område som Sivan och jag var i förrgår. Det var inte ett moln på himlen och det var knappt någon vind. Jag höll mig på resan nedöverresan i huvudsak längst ut i havsbandet och hade de sista öarna innanför mig. Detta på grund av fågelskyddet som gäller nästan övarallt fram till mitten på juli.

Det var nästan spegelblankt och turen gick fort. Jag hade hoppat på att se säl när jag kom ut, men hade ingen tur med mig idag. Det är möjligt att man måste ut i mindre befolkade delar av skärgården för detta. Jag hade heller inte turen att se örn idag.  En, vad jag tror fiskgjuse, var allt förutom massor av olika sjöfåglar.

Det blev ett par stopp för vatten och vid Idö passade jag på att ta ut kurs till hemresan innan jag vände norrut igen. Nu har jag bra koll på området  och vet ungefär var vi kan bo över midsommar. Är det fullt där gör det ingenting eftersom det finns nya öar överallt.






Kommentarer
Postat av: Siv

Fina bilder vi får från Era utflykter. Vill säga igen att vi uppskattar dem. Ni tar verkligen vara på ledigheten. Det gör kanske inget att jobba mycket dessemellan. Hoppas det går bra för Sivan med uppsatsen och avslutet av utbildningen. Hälsa "lycka till". Kramar!!

2009-06-02 @ 10:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0