Paddling till Äskeskär, Tjust skärgård

Igår var det fint väder hela dagen trots varningar att det skulle bli sämre. Vi passade på att fortsätta i trädgården med rabatter och det sista barrträdet fick också ny design. Denna gång var det Sivan som skötte flismaskinen.

Dagen försvann snabbt och efter en sväng till butiken var det dags att lägga på kajakerna eftersom det var onsdagspaddling. Denna kväll skulle det vara två grupper, en nybörjar och en med lite mer öppet vattenvana. Det var nog tur det för då Sivan och jag lade i våra kajaker så blåste det rejält och då vi valde att paddla från stan ut till Gränsö slet vi ordentligt med hög, krabb sjö som kom från alla håll och som skickade kajakerna hit och dit på ett märkligt oberäkneligt sätt.

Väl ute vid VKV-varvet (ja, det är här man bygger den kända VKV kajaken) mötte vi resten av gänget. Vi blev 9 paddlare i vår grupp och dom var fem i den andra. Vi satte kurs mot Gränsö kanal och var snart ute på öppet vatten. Det var härliga vågor och grövre sjö har jag personligen aldrig varit bort i. Ingen annan heller som det lät som. Hela koncenterationen gick åt till att hålla kajaken upprätt och efter någon timmes paddlande kom belöningen.

Vi landade på sandstranden på Äskeskär, allra längst ut i skärgården. Det är en relativt stor ö som är bebodd under sommaren. Nu såg vi ingen och vi satt vid stranden och tog vårt kvällsfika samtidigt som vi såg de svarta molen hopa sig över fastlandet. Det dröjde inte innan regnet föll i horizonten och vi valde att packa ihop och försöka gömma oss inomskärs när vi gick tillbaka. Detta för att det är svårare att paddla med vinden och vågorna kommande snett in bakifrån.

Klockan 21 var vi så tillbaka vid varvet och sade hej då åt de andra. Vi fick så sällskap av Björn tillbaka till stan. Här tog vi en  tur genom hamnen och kikade hur det såg ut med utelivet innan vi tog de sista fem minuternas paddling till reginelund och bilen. D var klockan 22 och det var gott att få åka hem och ta lite fika och lite nattamat.

Segelfartyget Vega möter oss utanför Gränsö

Sivan och jag håller i varandra för att ta kort då det gungar väldigt

Här har vi sökt lä bakom St Rågetholmen

Kvällsfika på Äskeskär i sol medan det regnar över Västervik

Oväder från Söder

I farleden och i motljus ser vi sedan Vega komma tillbaka

Ett svanpar i Gränsö kanal väser åt oss för att vi är lite för nära