Lunchförslag

- den 12 mars 2013, kl 20:35

 

När jag är ute på tur så är det inte bara naturupplevelsen det handlar om, det är flera saker. Ibland är det sällskapet, andra gånger ensamheten. Det kan vara att jobba med kroppen så svetten rinner eller det kan vara att sitta på en plats länge och bara njuta tystnaden. Men oavsett jag är i skogen, på isen eller till sjöss så är det en återkommande sak som jag alltid tycker är bland det viktigaste. Det är maten!

 

 

Vad man har med sig att äta. För min åsikt är att en tur utan något gott, det är bara en halv tur.

 

Hur är det med dig? Vad äter du ute på tur? Själv har jag provat flera varianter och den sämsta var när jag stressad skulle ut och paddla och for förbi Ica och köpte en stor smörgås att ta med. I sista minuten kom jag till stranden med de väntande kamraterna och slängde ner all utrustning i kajaken, för att ett par timmar senare, strax utanför Sladö inse att min macka låg kvar i framsätet på bilen. Jag insåg då att mat ska lagas, packas i väska och tas med hemifrån.

 

Annars har jag provat olika utekök, att ha mackor, att ha kalla rätter såsom potatissalad och grillat kött. Med tiden har jag kommit på att en dagstur blir bättre om man inte komplicerar så mycket. Det är fortfarande jättehärligt och gott med ett par riktigt fina och goda korvar som man grillar över öppen eld. Om man ändå har en eld, varför inte ha en påse med lite deg till pinnbröd med sig? Ett par rågkakor med stekt ägg och choklad att dricka till? Toppengott! Packa ned en påse färdiggrillade revbensspjäll, eller varför inte en kyckling och några mörkt röda tomater samman med ett brytbröd att äta med fingrarna?

 

Eller min egen favorit för stunden. Soppa! Att göra en matig soppa som man slår på termos och tar med. Värmade och tillsammans med ett gott bröd så blir man riktigt mätt. Jag har två varianter på förvaring. Är jag ensam tar jag en liten termos och slevar ner soppan. Är min fru med tar jag korvtermosen som har lite större öppning. Kom bara ihåg någon form av tallrik/skål och skedar. Annars blir det trist!

/Håkan

Kommentera Friluftsmat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0