Tisdag och en del småtteri

Så är vi hemma för en kort period igen. Vi blev kvar lite extra i Norge eftersom det börjar bli alltmer folk på campingen och på detta sätt blir det bara en helg som sanitäranlägget står utan totalvask. Men från nästa gång kommer en av oss vara hela tiden ut fram till månadsskiftet april-maj.

Idag tog vi bussen till Vimmerby. Volvon var färdig och skulle hämtas och därmed passade vi på att göra staden samtidigt. Det är ett eller annat med Vimmerby som jag gillar. Det verkar finnas en framtidstro och en jäklaranamma som jag alltmer upplevt saknas i Västervik. Här verkar det alltför ofta (om man läser Västervikstidningen) att allt skulle vara bättre och turisterna bara försvann och vi fick vrida klockan 50 år tillbaka. Hela staden präglas av klagan och överklagan. Allt ska protesteras emot. Oavsett det gäller Holliday inn, ny infart, bastu på en av våra turistöar eller om man ska kunna få riva, eller för den delen bygga nytt Visornas hus nere vid slottsruinen. Trist, otroligt trist.

I Vimmerby fann Siv lite saker som hon handlade och det blev bland annat nytt tyg till stolarna i köket. Efter det gick vi ner till Karlbergs och dränerade sparkontot mitt med 6500 SEK. Ibland är det bara att rycka på axlarna. Nu återstår att tvätta och dammsuga gamlesaaben innan den läggs ut på annons i morgon.

På eftermiddagen var jag så hos tandläkaren. Deras projekt friskare tänder gör att man betalar en överenskommen summa varje månad och så blir man kallad med 18 månaders intervall. Här hade det blivit fel och det har gått nästan tre år för mig. Det var inga problem. Tre dåliga fyllningar och så var det färdigt. Vad som däremot var lite märkligt var att tandläkaren såväl som sköterskan arbetade utan handskar. Det var många år sedan jag var med om det, men det var inga problem. Det luktade god tvål och handsprit vilket jag nog egentligen föredrar i stället för ett par handskar nere i gapet. Mer om handskar en annan dag.

Till kvällen skulle det så ätas. Tanken var att vi skulle ha en pastagratäng med lök, vitlök, parmesan, basilika, grädde och stekt spekeskinka. Så blev det inte. För när jag stod och rev den sista parmesanen över den färdiga gratängen kände jag att det luktade lite skumt. Med näsan till osten var jag helt säker. Det luktade mögel. En liten smakbit bekräftade det hela. Det var så illa att jag redan hade blandat samma parmesan i gratängen och därmed var den bara att kasta. Fy tusan så trist. Då klockan var gott efter åtta och jag var riktigt hungrig fick det bli ungkarsmat. Stekt korv i bröd med bostongurka, senap och ketchup....



Den vackra turistbyrån i Vimmerby, miitt på torget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0